همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان نخست‎وزیر ترکیه اعلام کرده است که تنها عذرخواهی رژیم اسرائیل برای عادی سازی روابط با تل‎آویو کافی نیست و این رژیم باید به تمامی تعهدات خود عمل کند.

رجب طیب اردوغان

به گزارش پرس تی وی، بنیامین نتانیاهو نخست‎وزیر رژیم اسرائیل روز گذشته در جریان تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، از ترکیه به خاطر کشتن شهروندان این کشور در جریان حمله سال ۲۰۱۰ به کاروان آزادی غزه، عذرخواهی کرد.

اردوغان با پذیرفتن عذرخواهی نخست‎وزیر رژیم اسرائیل در عین حال تاکید کرد که تل‎آویو باید به تعهدات دیگر خود نیز عمل کند و تنها عذرخواهی برای عادی سازی روابط کافی نیست.

بر اساس این گزارش، اردوغان و نتانیاهو هر دو تصریح کرده‎اند که برای عادی سازی روابط در تلاش هستند.

این درحالی است که نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه در جریان یک راه‎پیمایی عمومی اعلام کرد که عادی سازی روابط با اسرائیل به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

وی در همین خصوص گفت: « ما گفته‎ایم که هم باید عذرخواهی شود، هم باید غرامت پرداخته شود و هم باید محاصره غزه پایان یابد و بدون این‎های هیچ عادی سازی در روابط اتفاق نخواهد افتاد.»

اردوغان در ادامه تصریح کرد: «عادی سازی روابط زمانی اتفاق خواهد افتاد که به تمامی این‎ها عمل شود و در صورتی که چنین نشود، من متاسفم.»

کماندوهای نیروی دریایی رژیم اسرائیل در تاریخ ۳۱ مه سال ۲۰۱۰ میلادی به کاروان آزادی غزه در آب‎های آزاد حمله کردند و ۹ شهروند ترک را که همراه این کاروان و به منظور شکستن محاصره غزه در حرکت بودند، از جمله یک نوجوان آمریکایی ترک تبار را کشته و ده‎ها تن دیگر را مجروح کردند.

سر باز زدن رژیم اسرائیل از عذرخواهی برای این حمله، آنکارا را بر آن داشت تا سفیر رژیم مذکور را از ترکیه اخراج و تمامی روابط نظامی دو جانبه با این رژیم را قطع کرده و سطح روابط خود با تل‏آویو را کاهش دهد.

کد خبر 206225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز