گروه بین‌الملل: درحالی‌که همه تلاش‌ها بر اجرای طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه متمرکز شده است رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه قرار است امروز راهی ریاض شود تا با مقام‌های سعودی درباره اقدام‌هایی علیه دولت اسد گفت‌وگو کند.

سیاست خارجی

ترکیه و عربستان در طول ماه‌های گذشته با حمایت آشکار از مخالفان سوری برای مقابله با دولت بشاراسد تلاش کرده‌اند و به‌نظر بسیاری اجرای طرح صلح عنان که می‌تواند آرامش را به این کشور بدون تغییر رژیم بازگرداند مورد رضایت آنها نیست. مقام‌های دولت ترکیه با تایید این سفر و دیدار نخست‌وزیر ترکیه با ملک عبدالله، پادشاه عربستان در روز جمعه تأکید کرده‌اند که مسئله سوریه مهم‌ترین محور مذاکرات دو طرف خواهد بود.

سفر اردوغان به ریاض پس از مذاکرات وی با مقام‌های چین در پکن صورت می‌گیرد که طی آن دو طرف علاوه بر گفت‌وگو درباره سوریه، یک قرارداد مهم هسته‌ای را امضا کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان به‌صورت مستقیم از چین راهی عربستان می‌شود.

روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از مقام‌های دولت آنکارا اعلام کرده که اردوغان طی سفر به ریاض از پادشاه عربستان خواهد خواست که کشورهای عربی رهبری اقدام‌های درنظر گرفته علیه دولت سوریه را بر عهده بگیرند.این روزنامه همچنین گزارش داده که نخست‌وزیر ترکیه به احتمال زیاد پس از دیدار با ملک عبدالله راهی مسکو می‌شود تا با مقام‌های این کشور از جمله ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر فعلی و رئیس‌جمهور منتخب این کشور درباره سوریه مذاکره کند.

مقام‌های ترکیه مدعی شده‌اند که نیروهای ارتش سوریه به سوی مخالفان سوری که سعی داشتند وارد ترکیه شوند تیراندازی کرده‌اند که این مسئله باعث کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن 21 نفر شده است. به گفته مقام‌های این کشور این مسئله باعث شده که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه سفر به چین را نیمه‌کاره رها کرده و به آنکارا بازگردد. مقام‌های عربستان سعودی به همراه برخی دیگر از کشورهای اتحادیه عرب به‌صورت علنی از مسلح کردن مخالفان سوریه حمایت کرده‌اند.

حرکت در خلاف جهت آب

روزنامه زمان چاپ ترکیه همزمان با سفرهای اردوغان گزارش داد که مقام‌های این کشور در تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. درحالی‌که کوفی عنان در سفر به تهران تأکید کرد که تضمین‌های لازم را از دمشق برای پایبندی به‌ آتش‌بس در این کشور دریافت کرده به‌نظر می‌رسد که مقام‌های ترکیه در همراهی با کشورهای غربی دیگر با ناخشنودی از پیشرفت طرح عنان در تلاش برای ادامه اقدامات خصمانه علیه سوریه هستند. کوفی عنان اعلام کرده که امیدوار است از ساعت ۶ بامداد روز پنجشنبه(امروز)، شاهد تغییر اوضاع در سوریه باشد.

طرح کوفی‌عنان شامل عقب نشینی نیروهای ارتش و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق درگیری است. خبرگزاری آناتولی گزارش داده که وزیر امور خارجه ترکیه در اجلاس وزرای خارجه گروه ۸ در واشنگتن شرکت می‌کند تا درباره اقدامات علیه دولت اسد رایزنی‌های لازم را انجام دهد. به گزارش نووستی، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در همین راستا مدعی شد که روسیه بشار اسد را در قدرت نگه داشته است. وی اعلام کرد که واشنگتن در جریان نشست گروه ۸ برای همراهی روسیه با سایر کشورهای غربی علیه سوریه تلاش می‌کند.

سفر سناتورهای آمریکا به منطقه مرزی سوریه و ترکیه

2 سناتور آمریکایی با سفر به ترکیه در اقدامی عجیب در منطقه مرزی سوریه و ترکیه با مخالفان سوری دیدار و بار دیگر حمایت خود از مسلح کردن آنها را اعلام کردند. جان مک‌کین و جو لیبرمن در سفری غیرمنتظره به منطقه مرزی ترکیه رفته‌اند که گروهی از مخالفان سوری در آن حضور دارند. درحالی‌که تلاش‌ها برای اجرای طرح عنان و بازگشت آرامش به سوریه در جریان است این دو سناتور آمریکایی با ادعای شکست طرح صلح سازمان ملل تأکید کردند که تنها راه عملی باقیمانده برای مسئله سوریه، مسلح کردن مخالفان این کشور است! این دو سناتور آمریکایی ادعا کردند:

مسئله سوریه یک درگیری نظامی و جنگ است؛ راه حل دیپلماتیک درباره این کشور شکست‌خورده است.آمریکا و کشورهای غربی از زمان اعلام طرح عنان روی شکست آن حساب باز کرده‌اند اما با ابراز امیدواری عنان نسبت به اجرای آن اکنون همه نگاه‌ها به تغییر شرایط سوریه است.

کد خبر 165907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز