همشهری آنلاین: پلیس ترکیه طی اعتراضات دو روز اخیر این کشور که به عنوان پایدارترین اعتراض ضد دولتی ترکیه طی چند سال گذشته شناخته شده، بیش از 900 نفر را دستگیر کرده‌است.

ترکیه

براساس گزارش BBC، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد برخی از دستگیرشدگان تاکنون آزاد شده‌اند و برخی از آنها به دادگاه خواهند رفت. به گفته معمر گولر 26 مامور پلیس و 53 شهروند ترکیه در این درگیری‌ها آسیب دیده‌اند که شرایط یکی از آنها وخیم است. خشونت در این اعتراضات از زمانی شدت گرفت که پلیس تظاهرات در پارکی در استانبول را سرکوب کرد.

اعتراض و درگیری ابتدا در استانبول شدت گرفت و به تدریج به دیگر شهرهای ترکیه از جمله ازمیر، آنتالیا و قونیه نیز رسید. به گفته گولر روز گذشته دست کم ۹۰ مورد تظاهرات اعتراضی در 48 شهر این کشور انجام شده است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پیشنهاد مذاکره با معترضان را داده است اما ظاهرا معترضان هیچ رهبری مشخص و آشکاری ندارند.

اعتراض اولیه معترضان به ساخت یک مجتمع تجاری در پارک گزی نزدیک به میدان تقسیم در استانبول بوده است اما خشونت پلیس در متفرق کردن معترضان و استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش منجر به شدت گرفتن خشم معترضین شد.

سازمان عفو بین‌المللی تعداد مجروحان این درگیری‌ها را بیش از هزار نفر و تعداد کشته‌شدگان را دو نفر اعلام کرده‌است، اما تاکنون هیچ مدرک رسمی برای تایید این آمار ارائه نشده است. این سازمان همچنین واکنش شدید و خشونت‌بار به اعتراضی آرام و صلح‌آمیز در میدان تقسیم استانبول را به شدت محکوم کرده‌است.

اردوغان به تازگی اعلام کرده است که پلیس در استفاده از خشونت در قبال معترضان دچار اشتباه شده و پلیس‌های خاطی تنبیه خواهند شد.

کد خبر 217109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز