سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اظهارات اردوغان بار دیگر ترکیه را به صحنه آتش و درگیری‌ها تبدیل کرد.

Anti-government protes- turkey

واحد مرکزی خبر نوشت: شب گذشته معترضان ترک بار دیگر در میدان تقسیم شهر استانبول تجمع کردند تا اعتراض خود را به سیاست‌های دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر نشان بدهند.

پلیس ضد شورش ترکیه برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شد و به سمت آنها گاز اشک آور شلیک کرد. این امر نشان می‌دهد معترضان ترک به هیچ وجه حاضر نیستند از اعتراض‌های خود دست بکشند و باوجود تهدیدها و درخواست‌های اردوغان و عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه برای متوقف شدن تظاهرات، همچنان اعتراضهای مردمی در کشور ادامه دارد.

از روز جمعه صدها نفر از معترضان و نیروهای پلیس در درگیری‌های ترکیه زخمی شده‌اند. این تظاهرات که در ابتدا در اعتراض به طرح دولت برای تخریب یک پارک در شهر استانبول و احداث مرکز فروش بجای آن بود به اعتراض‌های گسترده علیه حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه تبدیل شده است.

تظاهرات به ده‌ها شهر ترکیه کشیده شده است. معترضان سطل‌های زباله را به آتش می‌کشند و به سمت نیروهای پلیس سنگ و وسایل دیگر پرتاب می‌کنند. تظاهرات پریشب کمی فروکش کرده بود اما با اظهارات اخیر ارودوغان که در آن معترضان را مشتی غارتگر توصیف کرده بود بار دیگر شب گذشته اوج گرفت.

معترضان ترک می‌گویند اردوغان می‌خواهد پایه‌های سکولاری نظام ترکیه را تضعیف کند که مصطفی کمال آتاتورک در سال هزار و نهصد و بیست و سه بر روی ویرانه های امپراتوری عثمانی ایجاد کرد. البته اردوغان هنوز هم محبوبترین سیاستمدار ترک است و حزب او پس از سوء مدیریت‌ها و فساد احزاب قبلی از سال دو هزار و دو در ترکیه در مسند قدرت بوده است.

کد خبر 217345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز