گروه بین‌الملل: عذرخواهی بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه از آسیب‌دیدگان خشونت نیروهای پلیس هم نتوانست اعتراض‌ها را در این کشور آرام کند و تظاهرات مردم همچنان در شهرهای مختلف ادامه دارد.

ترکیه

معترضان با دعوت به مذاکره دولت خواستار آزادی تمامی بازداشت‌شدگان و استعفای مقام‌های مسئول سرکوب مردم شده‌اند.
با ‌گذشت 6 روز از آغاز ناآرامی‌های گسترده ترکیه، نیروهای پلیس ترکیه بار دیگر از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش برای متفرق‌کردن معترضان استفاده کردند. در استانبول درگیری‌ها مدت کوتاهی پس از آن شروع شد که معاون رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه تحصن طرفداران محیط‌زیست در اعتراض به ساخت یک مجتمع تجاری در محل پارک گزی را عادلانه خواند و از آسیب‌دیدگان اعتراض‌ها پوزش خواست. او همچنین تأسف خود را از مرگ یکی از معترضان اعلام کرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه درحالی‌که اردوغان با بی‌توجهی به اعتراض‌های مردمی برای دیدارهایش به شمال آفریقا سفر کرده، خواستار پایان تظاهرات مردم برای بازگشت آرامش به این کشور شد اما بعد از این عذرخواهی، معترضان بار دیگر در میدان تقسیم استانبول تجمع کردند و شعار «صدایمان را شنیدید؟» سر دادند. آرینچ که در غیاب رجب طیب اردوغان اداره امور دولت را بر عهده دارد، در کنفرانس خبری خود در آنکارا پیشنهاد کرد با سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها دیدار و گفت‌وگو کند. معاون اردوغان پیش از اظهارات خود در نشست خبری با عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرده بود.

درخواست‌های معترضان

با اعلام دعوت به مذاکره از سوی معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز گذشته معترضان این کشور فهرستی از درخواست‌های خود را اعلام کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این فهرست شامل آزادی همه معترضان بازداشت‌شده، ممنوعیت استفاده از گاز اشک‌آور، اعلام لغو طرح ساخت مجتمع تجاری در پارک گزی، بازداشت و استعفای مقام‌های مسئول سرکوب مردم است. استعفای رئیس پلیس شهرهای شاهد سرکوب اعتراض‌ها ازجمله استانبول و آنکارا یکی از درخواست‌های اصلی معترضان است.

با ادامه اعتراض‌‌های مردمی یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های کارگری ترکیه با ۲۴۰ هزار عضو هم در حمایت از معترضان اعلام اعتصاب کرده است. رسانه‌های چاپ ترکیه همچنین از کشیده‌شدن دامنه تظاهرات ضد‌دولتی در ترکیه به دیگر شهرهای ساحلی و توریستی ازجمله فتیه، مارماریس و بدروم خبر داده‌اند. اعتراض‌های مردم ترکیه در مخالفت با ساخت یک مجتمع تجاری در پارک گزی آغاز شد اما به تظاهرات اعتراضی علیه سیاست‌های دولت اردوغان تبدیل شده است.

تاکنون مرگ حداقل 2 نفر از معترضان در خشونت نیروهای پلیس از سوی دولت این کشور تأیید شده است. همچنین موج اعتراض‌های مردم ترکیه به دانشگاه‌ها کشیده شده و دانشجویان دانشگاه‌های استانبول، آنکارا و ازمیر ترکیه با تعطیل‌کردن امتحانات به اعتراضات ضد‌دولتی پیوستند. دانشجویان با تعطیل‌کردن امتحانات حضورشان را در اعتراض‌های مردم اعلام کردند.

ضرر و زیان هنگفت مالی

ادامه ناآرامی‌های ترکیه با خشونت شدید نیروهای پلیس این کشور باعث ضرر و زیان مالی گسترده‌ای شده است. علاوه بر کاهش شدید حضور توریست‌ها در شهرهای مهم ترکیه، شرکت‌های بازرگانی بزرگ مانند کمپانی‌های خودرو‌سازی‌ و نیز مواد غذایی طی روزهای گذشته آگهی‌های خود را لغو کرده‌اند که این مسئله ضرر مالی هنگفتی به اقتصاد ترکیه وارد کرده است. بورس ترکیه نیز از این ناآرامی‌ها زیان فراوانی دیده است؛ به‌طوری‌که بازار بورس استانبول در حدود 10درصد افت داشته و 9درصد نیز ضرر داده است. میزان تخریب اموال عمومی نیز بسیار بالا بوده و ده‌ها خودروی پلیس و ساختمان‌ به آتش کشیده شده‌اند.

امید اردوغان به پایان اعتراض‌ها

بی‌توجهی اردوغان و سفر او به کشورهای شمال آفریقا باعث خشم بیشتر معترضان شده است. رجب طیب اردوغان اما اعلام کرده که وقتی به کشور بازمی‌گردد دیگر اعتراضی‌ وجود نخواهد داشت. نخست‌وزیر ترکیه در نشستی خبری در مراکش گفت: وقتی من به کشور بازگردم همه مشکلات حل شده است. با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که خشونت شدید نیروهای امنیتی با زخمی‌شدن بیش از هزار و ۷۰۰نفر و کشته‌شدن حداقل ۲نفر، مردم ترکیه را به شکلی خشمگین کرده که بعید است اعتراض‌ها در این کشور بدون برآورده‌شدن خواسته‌های معترضان پایان پذیرد.

کد خبر 217540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز