همشهری آنلاین: خبرگزاری دولتی ترکیه روز یکشنبه گزارش داد تظاهرکنندگان مخالف و موافق دولت برای دومین بار از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی ده روز قبل در شهر آدانا با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در شرایطی که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه قرار است روز یکشنبه به آنکارا پایتخت سفر کند، هیچ نشانه ای دال بر کاهش دامنه ناآرامی ها دیده نمی شود.

خبرگزاری دولتی آنادولو گزارش داد در واپسین ساعات روز شنبه گروهی از طرفداران دولت به سمت تظاهرکنندگان مخالف دولت در شهر آدانا سنگ پرانی کردند.

این خبرگزاری اعلام کرد نیروهای امنیتی زنان و کودکان را از محل درگیری خارج کردند ولی درگیری های دو گروه با استفاده از سنگ و چوپ ادامه یافت.

اقدام نیروهای امنیتی تر کیه در کاربرد خشونت علیه تظاهرکنندگانی که نسبت به تخریب پارکی در میدان تقسیم در مرکز استانبول اعتراض کرده بودند جرقه اولیه تظاهرات ضد دولتی ترکیه را رقم زد.

به گزارش آسوشیتدپرس از آنکارا، در درگیری های ده روز اخیر سه نفر از جمله یک افسر پلیس کشته شدند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه از آنکارا گزارش داد، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که از نه روز قبل با اعتراضات گسترده رو به رو است، روز یکشنبه در آدانا ( جنوب ) از رای دهندگان حامی خود خواست در انتخابات شورای شهر مارس 2014 به تظاهرکنندگان درس عبرت بدهند.

تلویزیون رویترز نیز اعلام کرد: هیچ نشانه ای از عقب نشینی معترضان ترکیه از مواضعشان دیده نمی شود

بر اساس این گزارش هزاران تن از معترضان ضد دولتی در ترکیه درخواست رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور را برای پایان دادن فوری به اعتراضات به چالش کشیدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، یکی از معترضان حاضر در میدان تقسیم استانبول گفت:« همه مردم در این کشور اکنون جنگجو هستند. من جنگجو هستم ، او جنگجو است. من نمی دانم اما این جنگ است.»

یکی دیگر از معترضان گفت « مردم در این جا تحت حمایت یک چتر هستند. ما علیه دولت متحد شده ایم. همه ما خواستار آزادی هستیم و من معتقدم همه با همبستگی می توانند به آزادی که استحقاق آن را دارند دست یابند.»

معترضان در استانبول یک شب دیگر را در اردوگاه موقتی در پارک گزی استانبول سپری کردند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز جمعه پایان فوری اعتراضات ضد دولتی راخواستار شده بود. اردوغان هیچ پیامی دال بر حل و فصل اوضاع در میدان تقسیم بیان کرده است. اردوغان با اشاره به رای پنجاه درصدی حزب توسعه و عدالت حاکم در انتخابات گذشته این مسئله را به روشنی بیان کرده است که قصدی برای کناره گیری از سمت خود ندارد. وی گفته است هیچ رقیب قطعی در داخل حزب یا خارج از آن ندارد.

منتقدان در ترکیه می گویند سبک و شیوه حکومت اردوغان که همواره قهری و مبتنی بر احساسات بوده است به حکومتی استبدادی تبدیل شده است.

کد خبر 217997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز