گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های دولت ترکیه با اعلام «تحت کنترل‌بودن» اعتراض‌ها تلاش می‌کنند بازگشت تدریجی آرامش به این کشور را نشان دهند تظاهرات و درگیری در چند شهر، بار دیگر ثابت کرد که اعتراض‌های ضد‌دولتی مردم قصد خاموش شدن ندارد و اکنون در حال واردشدن به فازی جدید و تقابل میان حامیان و مخالفان نخست‌وزیر ترکیه است.

ترکیه

درحالی‌که رجب طیب اردوغان با یک قدم عقب‌نشینی از مواضع خود اعلام کرده بود حاضر به شنیدن «خواست‌های دمکراتیک» معترضان است و خواستار توقف تظاهرات شده بود شهرهای استانبول و آنکارا بار دیگر با ادامه‌ اعتراض‌ها شاهد درگیری پلیس و مردم بود.

در استانبول و آنکارا و چندین شهر دیگر تظاهرات ادامه دارد و بسیاری از معترضان همچنان خواستار کناره‌گیری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور هستند.گزارش‌ها نشان می‌دهد که در آنکارا، پایتخت ترکیه نیروهای امنیتی بار دیگر برای متفرق‌کردن معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش استفاده کرده‌اند.

با‌گذشت حدود ۱۰ روز از آغاز ناآرامی‌های ترکیه بیشتر از ۵ هزار نفر در یکی از میدان‌های مرکزی آنکارا تجمع کرده بودند که با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شدند. در استانبول هم هزاران نفر از مردم ترکیه درخواست نخست‌وزیر این کشور را برای پایان بخشیدن سریع به تظاهرات رد کردند و بار دیگر در میدان تقسیم دست به اعتراض زدند.

از روز شنبه هزاران نفر با وسایل مورد نیاز و آذوقه از گوشه و کنار شهر استانبول به میدان تقسیم آمده‌اند و با برپایی چادرها و ادامه اعتراض‌های ضد‌دولتی میدان تقسیم نقش نمادین در اعتراض‌ها پیدا کرده و در حال تبدیل شدن به میدان «تحریر» دیگری است. در شهر استانبول همچنین هواداران 3تیم فوتبال رقیب و پرطرفدار فنرباغچه، گالاتاسرای و بشیکتاش اعلام کردند که با کنار گذاشتن اختلاف‌ها در کنار مردم برای اعتراض‌ها قرار می‌گیرند.

این در حالی است که با ادامه درخواست‌ها برای استعفای دولت ترکیه، رجب طیب اردوغان برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده است. نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به این مسئله گفت: به‌خاطر اینکه مردم در خیابان‌ها هستند نمی‌شود انتخابات را زودهنگام برگزار کرد. حسین چلیک، نایب‌رئیس حزب عدالت و توسعه هم پس از دیدار اعضای کمیته اجرایی حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کرد که هیچ تغییری در زمان برپایی انتخابات بعدی این کشور صورت نمی‌گیرد. براساس برنامه درنظر گرفته شده انتخابات ریاست‌جمهوری باید در اوت سال ۲۰۱۴ و انتخابات پارلمانی در ژوئن ۲۰۱۵ برگزار شود.

از تظاهرات تا درگیری خیابانی

در کنار ادامه تظاهرات در شهرهای مهم آنکارا و استانبول، شهرهای دیگر ترکیه هم شاهد اعتراض‌های ضد‌دولتی است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که با تقسیم شدن مردم به 2گروه مخالف و حامی اردوغان ناآرامی‌های این کشور به‌تدریج در حال تبدیل شدن به تقابل و درگیری خیابانی است.

خبرگزاری آنادلو گزارش داده که در شهر ادنا طرفداران و مخالفان نخست‌وزیر ترکیه با سنگ و چوب با هم درگیر شده‌اند و تلاش پلیس برای توقف ضرب و شتم دوطرف بی‌فایده بوده است. در زمان بازگشت اردوغان به استانبول از سفر به کشورهای شمال آفریقا حامیان او در مراسم استقبال شعار حضور در میدان تقسیم و تقابل با معترضان را می‌دادند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نخست‌وزیر ترکیه قرار است پس از شرکت در نشست حزب عدالت و توسعه از استانبول به پایتخت برود و طرفدارانش قصد دارند مراسم خوشامد‌گویی گسترده‌ای از او در آنکارا ترتیب دهند؛ مراسمی که احتمال دارد به درگیری میان آنها و مخالفان تبدیل شود. تاکنون با خشونت نیروهای پلیس ترکیه در جریان اعتراض‌ها حداقل ۴ نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اردوغان هم در آخرین موضعگیری خود از حامیانش خواسته به معترضان در انتخابات آینده درس بدهند. او در جمع طرفدارانش گفت: تنها ۷‌ماه دیگر تا انتخابات محلی باقی‌مانده است. به آنها با ابزار دمکراتیک و صندوق‌های رأی درس یاد دهید.

نشست اضطراری با رئیس پارلمان

روزنامه حریت از نشست اضطراری نخست‌وزیر ترکیه با جمیل چیچک، رئیس پارلمان این کشور خبر داده است. هیچ گزارشی از نتایج این نشست محرمانه منتشر نشده است.این در حالی است که کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق هم در آخرین اظهارات خود اعتراض‌های مردم این کشور را یک «شورش به تأخیر افتاده» به‌خاطر محدود شدن آزادی‌های خود خواند.

کد خبر 218027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز