سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: میدان تقسیم استانبول که در 2هفته گذشته به قلب اعتراض‌های مردم ترکیه تبدیل شده، روز گذشته با هجوم صدها نفر از نیروهای پلیس ضد‌شورش تبدیل به یک میدان درگیری تمام‌عیار و مقاومت معترضان در مقابل گاز‌ اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و ماشین‌های آبپاش شد.

ترکیه

با ادامه تحصن معترضان در میدان تقسیم، روز گذشته ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در پارلمان این کشور مأموران پلیس به‌صورت گسترده وارد این میدان شدند تا بار دیگر با استفاده از خشونت‌وزور اعتراض‌ها را سرکوب و محل نمادین اعتراض‌های این کشور را تخلیه کنند.

با حمله نیروهای پلیس در ساعات اولیه صبح به میدان تقسیم -که حدود 2هفته است به‌دلیل اعتراض‌ها بسته شده- این میدان تبدیل به صحنه درگیری‌ با معترضان شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که صدها نیروی پلیس با حمایت خودروهای زرهی پس از ورود به این میدان از شلیک گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و ماشین‌های آبپاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. همزمان با ورود نیروهای پلیس تعدادی بولدوزر هم تخریب موانع و سنگرهای معترضان را شروع کردند.

معترضانی که با برپایی چادر، میدان تقسیم را شبیه به میدان تحریر قاهره کرده بودند در مقابل نیروهای پلیس از پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف استفاده کردند. مأموران پلیس همچنین با ورود به میدان پارچه نوشته‌های معترضان را که بر یک ساختمان بلند در کنار میدان آویخته شده بود پایین کشیدند و به جای آن، پرچم بزرگ ترکیه را نصب کردند. حمله نیروهای پلیس بعد از سحر و یک روز پس از آن آغاز شد که نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد با معترضان دیدار خواهد کرد.

با وجود خشونت نیروهای پلیس برای تخلیه میدان تقسیم پس از کشته شدن حداقل ۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۵ هزار نفر دیگر طی روزهای گذشته فرماندار استانبول اعلام کرده که ماموریت نیروهای امنیتی فقط جمع کردن پارچه نوشته‌ها بوده است. جرقه اعتراض‌های ترکیه با تحصن فعالان محیط‌زیست در پارک گزی برای جلوگیری از ساخت مرکز خرید با قطع درختان، شروع شد. با خشونت نیروهای پلیس اما اعتراض‌های مردم علیه دولت رجب طیب اردوغان در شهرهای مختلف ترکیه گسترش پیدا کرد. علاوه بر استانبول، شهرهای دیگر ترکیه هم شاهد تظاهرات ضد‌دولتی بوده است. ازجمله در آنکارا، پایتخت، مأموران پلیس برای متفرق کردن معترضان باردیگر از ماشین‌های آبپاش استفاده کردند. وزیر کشور ترکیه روز گذشته با رد کردن گزارش‌ها درباره حضور نیروهای مخفی پلیس میان معترضان اعلام کرد که ۲۵ نفر بازداشت شده‌اند.

دفاع اردوغان از اقدام پلیس

رجب طیب اردوغان با اینکه در روزهای گذشته از خشونت علیه معترضان عذرخواهی کرده بود، روز گذشته در سخنرانی خود از اقدام نیروهای پلیس برای حمله به میدان تقسیم دفاع و اعلام کرد که دیگر در مقابل اعتراض‌ها مدارا نخواهد شد. اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان که با تشویق چندباره نمایندگان حزب عدالت و توسعه همراه بود معترضان را خرابکار خواند و آنها را متهم به مجروح کردن نیروهای پلیس، تخریب اموال عمومی، ایجاد بی‌نظمی و اغتشاش و صدمه زدن به چهره و اقتصاد ترکیه کرد. او با حمایت از حمله پلیس گفت: معترضان چه انتظاری داشتند؟ که ما جلوی آنها زانو بزنیم ؟

وی اعلام کرد: ترکیه اجازه اقدام‌های غیرقانونی و تبدیل شدن تظاهرات به خشونت و خواسته‌های غیرقانونی را نمی‌دهد. نخست‌وزیر ترکیه درباره خشونت‌های اخیر در کشورش هم با انتقاد از حزب جمهوریخواه خلق (مهم‌ترین مخالف دولت ترکیه) گفت: در میان معترضان آشوبگرانی هستند که برای خشونت و ایجاد فتنه تلاش می‌کنند. به‌نظر من این تظاهرات ثبات و امنیت را تهدید کرده و اقتصاد ترکیه را هدف قرار داده است. تعدادی از کسانی که به میدان تقسیم آمدند قبلا حتی محل این میدان را هم نمی‌دانستند. اردوغان با تأکید بر اینکه اعتراض‌ها بخشی از نقشه برای ضربه زدن به اقتصاد این کشور است، اعلام کرد: من از همه فعالان می‌خواهم که واقعیت‌ها را ببیند و با فهمیدن نقشه آنها خیابان‌ها را ترک کنند.

وعده دیدار و گفت‌وگو؛ امروز

درحالی‌که روز گذشته نیروهای پلیس ترکیه بار دیگر اقدام به سرکوب معترضان کردند رجب طیب اردوغان وعده داده که امروز با رهبران معترضان دیدار و با آنها مذاکره کند. بولنت آرنیچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده که درخواست دیدار معترضان را با اردوغان مطرح کرده و او این مسئله را پذیرفته است. به گزارش رسانه‌های ترکیه احتمالاً این دیدار امروز انجام خواهد شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اعتراض‌ها در ترکیه باعث مشکلات اقتصادی دولت ترکیه شده و اطمینان سرمایه‌گذاران را کم کرده است. با‌ کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده درصورت لزوم در این رابطه وارد عمل خواهد شد. ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار و یورو به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر سال۲۰۱۱ تاکنون رسیده است.

همچنین با سهم مهم صنعت گردشگری در اقتصاد ترکیه ناآارمی‌‌های اخیر با کاهش ورود گردشگران آثار خود را اکنون برای دولت این کشور نشان داده است. رجب طیب اردوغان با نگرانی از این مسئله روز گذشته در سخنرانی خود اعلام کرد که ۸۰درصد هتل‌های اطراف میدان تقسیم که محل حضور بسیاری از گردشگران است خالی شده‌اند. معترضان ترکیه روز گذشته اما با اعلام اینکه هر نقطه‌ای برای آنها میدان تقسیم خواهد بود، تأکید کردند که به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

کد خبر 218379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز