همشهری آنلاین: طی هشت روز ناآرامی در ترکیه خسارات جانی و مالی فراوانی به این کشور وارد شده که تنها یک مورد آن افت ۵۵۱ میلیارد لیری ارزش بازار بورس استانبول است.

ترکیه

به گزارش فارس، 8 روز از ناآرامی‌های ترکیه می‌گذرد که طی این مدت 48 شهر این کشور دچار آشوب شده و خسارت مادی فراوانی به این کشور وارد شده است.

لغو آگهی بازرگانی کمپانی‌های بزرگ دنیا به دلیل ناآرامی

بنابر آنچه به طور رسمی اعلام شده، مردم در خیابان‌ها، ماشین‌ها، بانک‌ها و مغازه‌های بسیاری را به آتش کشیده و از بین برده‌اند. بخش توریسم این کشور نیز به دلیل ناآرامی‌های اخیر به شدت زیان دیده و در استانبول که یک میلیون نفر به خیابان‌ها ریخته‌اند بسیاری از توریست‌ها به کشور خود بازگشته‌اند.

همچنین شرکت‌های بازرگانی بزرگ همانند کمپانی‌های خودرو سازی و نیز مواد غذایی طی روزهای گذشته آگهی‌های خود را لغو کرده‌اند که این نیز ضرر مالی هنگفتی به اقتصاد ترکیه وارد کرده است، به طوری که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه وادار به واکنش در این باره شد و اعلام کرد شرکت‌های بزرگ دنیا که آگهی‌های خود را پس گرفته‌اند، ناچار به عقب‌نشینی و عذرخواهی خواهند شد.

291 میلیارد دلار کاهش ارزش بورس ترکیه

بورس ترکیه نیز از این ناآرامی‌ها زیان فراوانی دیده است. به طوری که بازار بورس استانبول در حدود 10 درصد افت داشته و 9 درصد نیز ضرر داده است. این بورس 76.983 پوئن افت داشته که طی 10 سال اخیر بی‌سابقه است. همچنین ارزش سهام و اوراق بهادار این کشور 11 درصد افت کرده است.

اگر بخواهیم ارزش مالی این خسارت‌ها را برآورد کنیم باید گفت که شرکت‌هایی که در بورس هستند در یک روز 33 میلیارد دلار ارزش خود را از دست دادند و ارزش کلی بورس 291 میلیارد دلار کاهش داشته است.

بر مبنای این گزارش ارزش برابری لیر به دلار نیز با افت شدیدی روبرو شده و از 1.78 به 1.90 رسید که در ترکیه رقم بسیار بالایی می‌باشد و بسیاری از شرکت‌ها در پی این کاهش ارزش با ورشکستگی روبرو شده‌اند و رقم بهره در این کشور جابجا شده است.

خسارت‌های مادی وارد شده به استانبول

از روز جمعه تا سه‌شنبه(14 خرداد ماه) شرکت‌های عضو بورس 66 میلیارد لیر افت ارزش داشته‌اند و در مجموع بورس استانبول 551 میلیارد لیر عقب‌نشینی کرده است، البته انجمن تاجران ترک اعلام کردند که ارقام اعلام شده همه حقیقت نیست چرا که بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی وجود دارند که در بورس حضور نداشتند و ضرر مالی این کشور را به چندین برابر می‌رساند.

میزان تخریب اموال عمومی نیز بسیار بالا بوده به طوری که تنها در استانبول 89 ماشین پلیس، 42 ماشین شخصی، 4 اتوبوس واحد، 9 ساختمان چند طبقه و محل کار و همچنین یک مرکز پلیس و تعداد بسیاری باجه تلفن تا روز سه‌شنبه تخریب و به آتش کشیده شده است.

بر این مبنا بورس اوراق بهادار، هتل‌ها، مراکز تجاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مراکز تفریحی ضرر و زیان زیادی دیده و برخی شرکت‌ها به یکباره درآمد خود را از دست داده‌اند.

سامانه حمل و نقل عمومی در استانبول روزانه 3.5 میلیون نفر را جابجا می‌‌کند که طی 8 روز گذشته از ناآرامی‌ها این کار صورت نگرفته است.

این ضررهای مالی طی سال جاری دیون خزانه دولت را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد که حاصل آن افزایش تورم می‌باشد که بالا رفتن نرخ بهره را نیز در پی دارد.

خسارت‌های جانی ناآرامی اخیر ترکیه

علاوه بر این شاهد خسارت‌های جانی نیز بوده‌ایم که طی این مدت 1700 نفر زخمی شده‌اند که نیمی از آنها پلیس هستند و تنها در استانبول 50 پلیس زخمی شده است و بنا بر آمار رسمی تاکنون یک جوان 22 ساله در شهر «هاتای» کشته شده که البته آمار غیر رسمی رقم بسیار بالاتر را نشان می‌دهد.

3.3 میلیارد لیر زیان استانبول در یک روز/وقتی همپیمانان، حکومت ترکیه را تنها می‌گذارند

منابع رسمی اعلام کردند که استانبول تنها در روز اول ناآرامی‌ها بیش از 3.3 میلیارد لیر ضرر کرده است که البته منابع غیر رسمی رقمی بالاتر از این را اعلام می‌کنند.

علاوه بر این بسیاری از کشورها به هموطنان خود هشدار داده‌اند که از سفر به ترکیه پرهیز کرده و از ترکیه به کشور بازگردند که نکته جالب توجه در این بین آن است که کشورهای آمریکا، انگلیس، سوئد و ایتالیا که از جمله همپیمانان ترکیه به شمار می‌روند در این شرایط حساس اقدام به چنین کاری کرده‌اند.

کد خبر 217513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز