چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌ها در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ارزش بورس‌های دنیا در یک سال گذشته 22درصد افزایش یافته اما در این مدت از ارزش بازار مالی چین کاسته شده و در عین حال بر ارزش بازار‌های مالی ژاپن به‌شدت افزوده شده است.

بورس جهان


به گزارش همشهری، اگر چه بازار‌های مالی اروپا همچنان با بحران روبه‌رو هستند و با اوج گرفتن بحران مالی کشور قبرس که یکی از مراکز بانکداری اروپاست فصل جدیدی در بحران مالی اروپا آغاز شد، آمار‌ها نشان می‌دهد که بازار مالی جهان در یک سال گذشته، روند رو به رشدی را سپری کرده‌اند.

بازار‌های مالی آمریکا در سال2008 میلادی با بحران عمیقی روبه‌رو شدند و فقط ظرف چند‌ماه این بحران سراسر دنیا را فرا گرفت و بازارهای مالی دنیا از شرق آسیا تا اروپا و خاورمیانه را درنوردید اما با ارائه راهکاری‌های مالی از سود اقتصاددان‌های آمریکا این بحران مالی پشت سر گذاشته شد و در سال2012 میلادی بازار‌های مالی آمریکا با رشد زیادی مواجه شدند، اما بحران مالی اروپا که همزمان با وقوع بحران مالی درآمریکا به وقوع پیوست همچنان پایان نیافته و هر روز ابعاد جدیدتری از این بحران آغاز می‌شود و اخیرا با بدهی 17هزار میلیارد دلاری قبرس با مشکلات عمیق تری روبه‌رو شد. این در حالی است که بحران مالی یونان نیز ظرف روز‌های گذشته وارد فاز تازه تری شد.

در چنین شرایطی فدراسیون جهانی بورس‌ها در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ارزش بورس‌های دنیا در یک سال گذشته 22درصد رشد کرده و هم‌اکنون به 58هزارو582میلیارد دلار رسیده است.

نزول چین و رشد ژاپن

نکته جالب توجه در این گزارش این است که در میان بورس‌های قدرتمند منطقه آسیای جنوب شرقی نظیر هنگ‌کنگ، چین، ژاپن، هند و سنگاپور، بورس شانگهای چین با نزول ارزش دارایی‌هایش در یک سال گذشته مواجه شده اما در مقابل ارزش 2بورس اصلی ژاپن یعنی توکیو و اوزاکا به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

فدراسیون جهانی بورس‌ها در گزارش خود اعلام کرد: ارزش بورس شانگهای از ‌ماه می سال2012 تا‌کنون 0/4درصد کاهش یافته و هم‌اکنون به 2هزارو645میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که در همین مدت ارزش بورس توکیو با 59درصد افزایش به 3هزارو975میلیارد دلار و ارزش بورس اوزاکا با 60درصد افزایش به 257میلیارد دلار رسیده است. آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل بورس‌های منطقه جنوب شرقی آسیا هم در پایان‌ماه می‌به 17هزارو906 و بورس‌های آمریکا به 25هزارو475 میلیارد دلار رسیده است.

نکته جالب دیگر مربوط به بازار‌های مالی منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه است که با وجود بحران‌های مالی و سیاسی در یک سال گذشته 25درصد به ارزش‌شان افزوده شده و مجموع کل ارزش این بورس‌ها به 15هزارو200میلیارد دلار رسیده است.در این گزارش همچنان نام بورس تهران به چشم نمی‌خورد. بورس تهران که از سال1995 به عضویت این فدراسیون در آمده بود در اکتبر سال2011 از این فدراسیون اخراج شد.

کد خبر 221509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز