به‌دنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، دیروز قیمت سهام شرکت‌های خودرو‌سازی پژو سیتروئن و رنو در بورس پاریس افزایش چشمگیری داشت.

 خبرگزاری فرانسه از بورس پاریس گزارش داده؛ ارزش هر سهم شرکت پژو سیتروئن با 3.3درصد افزایش به 10.57 یورو رسید. همچنین هر سهم رنو، دیگر شرکت خودرو‌سازی فرانسوی، با 1.38 درصد افزایش به62.32  یورو رسید. یک کارشناس اقتصادی به خبرگزاری فرانسه گفته که توافق هسته‌ای ایران خبر خوبی برای شرکت‌های خودرو‌سازی به‌ویژه 2شرکت فرانسوی پژو سیتروئن و رنو است زیرا این دو شرکت پیش از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، در صنعت خودروسازی ایران جایگاه ویژه‌ای داشتند. شرکت پژو که از سال ١٩٧٨ در ایران فعالیت داشت، در ‌ماه فوریه 2011 (زمستان سال 1390) تصمیم گرفت ارسال قطعات خودرو را به ایران متوقف کند.

این اقدام شرکت پژو موجب گرانی شدید این نوع خودرو در ایران شد به‌طوری که خودروی پژو206 در نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو نایاب شد و قیمت مدل V9 این خودرو در بازار آزاد به 49میلیون تومان رسید. پارسال رنو هم فعالیت‌هایش را در ایران متوقف کرد. این اقدام موجب شد که رنو با کاهش درآمد مواجه شود، به‌طوری‌که 512میلیون یورو درآمد خالص این شرکت خودروسازی، به‌دلیل توقف فعالیت‌هایش در ایران، در نیمه نخست سال‌جاری میلادی از بین رفت.

کد خبر 240128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز