گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار درتازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ارزش کل بورس‌های دنیا در 4‌ماه گذشته با 7.5 درصد رشد به58.7هزار میلیارد دلار رسید.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که اگرچه بورس‌های منطقه اروپا و خاورمیانه به‌طور میانگین با رشد مواجه شده‌اند، از مجموع 27بورس این منطقه10‌بورس با نزول دارایی‌هایشان مواجه شده‌اند و بورس قبرس نیز به‌دلیل بحران بدهی‌های این کشور که دامن نظام بانکی این کشور را گرفته با سنگین‌ترین افت در جهان مواجه شده است.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد هرچند ارزش کل بورس‌های دنیا در 4‌ماه نخست سال‌جاری میلادی رشد کرده، بخش زیادی از این رشد مربوط به بازارهای مالی آمریکاست و در منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه حتی برخی از بورس‌ها با کاهش ارزش دارایی‌هایشان مواجه شده‌اند.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که ارزش کل بورس‌های منطقه آمریکا در یک سال گذشته 12درصد و ارزش کل بورس‌های آسیای جنوب شرقی 10.5 درصد افزایش یافته است. در همین مدت ارزش کل بورس‌های منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا 8.5درصد رشد کرده است.

این آمار‌ها بیانگر آن است که در حال حاضر بورس‌های آمریکا با ارزشی معادل 25هزارو199میلیارد دلار بخش بزرگی از بازار‌های مالی دنیا را در اختیار دارند و پس از آن بورس‌های کشور‌های آسیای جنوب شرقی - که کشورهایی نظیر هنگ‌کنگ، ژاپن، کره‌جنوبی و چین در این گروه قرار دارند - با ارزشی معادل 18هزارو103میلیارد دلار دومین منطقه بزرگ مالی دنیا محسوب می‌شوند.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین گزارش داد، با افزایش دامنه بحران مالی در منطقه اروپا که ظرف ماه‌های گذشته به کشور قبرس رسید، رشد بازار‌های مالی این منطقه کند‌تر شده و حتی ارزش سهام شرکت‌های این منطقه در حال نزول است به‌طوری که در طول یک سال گذشته شدید‌ترین نزول در بازار‌های مالی قبرس به ثبت رسید و بیش از 36درصد از ارزش بورس قبرس کاسته شد.

به غیراز قبرس در این مدت از ارزش سهام شرکت‌های 9 بورس دیگر مانند بورس‌های بوداپست، لوکزامبورگ، مصر و عربستان سعودی هم کاسته شده و سهامداران بورس‌های این کشور‌ها با زیان مواجه شده‌اند.بورس تهران هم که از سال1995 به‌مدت 15سال عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها بود از اکتبر سال2011 میلادی از این فدراسیون اخراج شد، به همین دلیل اطلاعات مربوط به بورس تهران در این فدراسیون گزارش نمی‌شود.

کد خبر 216777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز