همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را از حوادث جاری در ترکیه که تاکنون منجر به کشته شدن دست کم ۲ معترض شده است، ابراز کرد.

 اعتراضات مردمی ترکیه

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در اظهاراتی گفت، ما در مورد حوادث کنونی ترکیه «به شدت نگران» و از «استفاده بیش از اندازه نیروهای پلیس از خشونت علیه معترضان متاسف هستیم.»

کاترین اشتون همچنین روز گذشته در سخنان جداگانه‌ای طرفین درگیر در ترکیه را به «مذاکرات برای دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز» دعوت کرد.

از سوی دیگر، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه طرفین درگیر را به «خویشتنداری» فراخواند و درخواست کرد، تحقیقات لازم درخصوص عوامل پشت پرده این تظاهرات اعتراضی انجام شود.

فابیوس در عین حال این موضوع که برخی کارشناسان و سیاسیون حوادث جاری ترکیه را به «بهار عربی» تشبیه می‌کنند، رد کرد و گفت: «‌ما از دولتی دمکراتیک و متخب مردم سخن می‌گوییم.»

درگیری‌ها در ترکیه از روز جمعه نخست در شهر استانبول در اعتراض به طرح‌های نوسازی «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر این کشور صورت گرفت، سپس به شهرهای بزرگ از جمله «آنکارا، ازمیر، آنتالیا و قونیه» رسیده و جنبه صرفا سیاسی و ضددولتی به خود گرفت.

پلس ضد شورش نیز در برخورد با معترضان از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کرده است که در جریان این خشونت ها تاکنون دست کم 2 معترض کشته و بیش از 3100 نفر دیگر مجروح شدند که حال برخی از آنها وخیم اعلام شده است.

درگیری ها و اعترضات امروز (سه شنبه) وارد پنجمین روز خود شده است.

کد خبر 217344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز