همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر انگلیس در کاخ سفید از ناگسستنی بودن روابط دو کشور خبر داد.

رهبران آمریکا و انگلیس

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود، روابط مستحکم دو کشور ریشه در علایق، منافع و ارزش‌های دوجانبه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما در ابتدا ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز مادر به مادران حاضر در جلسه و مادران آمریکایی از میزبانی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس ابراز خرسندی کرد.

وی ادامه داد: اتحاد میان آمریکا و انگلیس ریشه در ارزش‌های مشترک دو کشور دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: رابطه میان دو کشور به نفع امنیت و اقتدار جهانی است. این دوستی و اتحاد در سالیان اخیر به بالاترین میزان خود رسیده است. ما نیز همراه با دوستان خود در انگلیس، در غم از دست دادن مارگارت تاچر، قهرمان بزرگ آزادی و یکی از بنیان‌گذاران اتحاد دو کشور به سوگ نشستیم.

وی از همدردی و حمایت‌های دولت انگلیس و سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای حوزه اقیانوس اطلس پس از بمب‌گذاری‌های اخیر شهر بوستون تشکر کرد و افزود: دوندگان و مسئولان ماراتن لندن به احترام قربانیان بمب‌گذاری‌های ماراتن بوستون، یک دقیقه سکوت اختیار کردند و دیوید کامرون نیز قرار است برای ادای احترام از بوستون دیدار داشته باشد.

باراک اوباما ادامه داد: من از طرف خود و مردم آمریکا از شما و مردم انگلیس به خاطر در کنار ما بودن در ایام خوب و بد تشکر می‌کنم و به طور قطع مردم آمریکا نیز متقابلا همین گونه خواهند بود.

وی افزود: دیوید کامرون برای تدارک میزبانی نشست هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هشت به آمریکا سفر کرده است. من از نخست‌وزیر انگلیس به خاطر ارائه آخرین گزارش‌ها در خصوص دستور کار این نشست تشکر می‌کنم.

وی گفت: من و دیوید کامرون در خصوص این نشست و نتایج آن که می‌تواند به ایجاد اقتصاد پایدار بین‌المللی و بازیابی آن کمک کند، بحث کردیم.

باراک اوباما تصریح کرد: محور نشست گروه هشت، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی برای مردم است. من و همسرم در زمان مقرر برای شرکت در این نشست به ایرلند شمالی سفر خواهیم داشت و مطمئن هستم که نشست آتی با مدیریت عالی نخست‌وزیر انگلیس به موفقیت‌های زیادی دست یابد. من و نخست‌وزیر انگلیس در خصوص اهمیت هم‌گامی با اتحادیه اروپا در مسیر مذاکرات شراکت و سرمایه‌گذاری کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس مذاکره داشتیم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: پر واضح است مناسبات تجاری آمریکا با انگلیس محور مناسبات بیشتر ما با سایر کشورهای حوزه اقیانوس اطلس در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود که برای 30 میلیون تن اشتغال‌زایی داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان واشنگتن و اتحادیه اروپا نیز در ماه‌های آینده آغاز شود.

اوباما اعلام کرد: معتقدم ما فرصت واقعی برای کاهش عوارض، ایجاد بازارهای آزاد، اشتغال‌زایی و رقابتی کردن اقتصاد را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: در خصوص امنیت جهانی نیز من و نخست‌وزیر انگلیس، پیشرفت‌های اخیر در افغانستان را بررسی کردیم. افغانستان کشوری است که نظامیان ما با اشتیاقی مثال‌زدنی در کنار یکدیگر در حال خدمت هستند.

باراک اوباما افزود: من از دیوید کامرون به خاطر تلاش‌هایش در راستای ترغیب دو کشور افغانستان و پاکستان برای ادامه مذاکرات که در امنیت منطقه ای بسیار مهم محسوب می‌شود، تشکر می‌کنم.

وی اظهار کرد: مطابق با برنامه‌های از پیش تعیین شده، نیروهای افغان به زودی و در فصل بهار آینده، اختیار و قدرت کنترل و تأمین امنیت کشور خود را در دست خواهند گرفت و نظامیان آمریکایی، انگلیسی و نیروهای ائتلافی بعد از آن، نقش حمایتی خواهند داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: نظامیان ما به کشور باز خواهند گشت و جنگ در این کشور تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید. ما با شرکای افغان خود در خصوص تضمین این موضوع همکار می‌کنیم که افغانستان بار دیگر مامنی برای تروریست‌ها نشود.

در همین حال، وی با اشاره به تعهدات مشترک خود در خصوص مذاکرات صلح خاور میانه، تلاش‌های اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و دیوید کامرون و مذاکرات آن‌ها با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی، افزود : من و نخست‌وزیر انگلیس بار دیگر بر حمایت خود از انتقال دموکراتیک قدرت در خاورمیانه و آفریقای شمالی از جمله اصلاحات اقتصادی و سیاسی اعلام کردیم.

اوباما گفت: بدیهی است ما موضوع سوریه و خشونت‌های شدید این کشور را که مردم سوریه را تحت تاثیر خود قرار داده است، نیز بررسی کردیم . متعهد شدیم تلاش‌های خود را برای تشدید فشارها بر دولت بشار اسد ادامه دهیم. همچنین ما بر اعطای کمک‌های بشردوستانه خود به مردم زجرکشیده سوریه که مدت مدیدی است در سختی به سر می‌برند، تاکید کردیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود، تقویت مخالفان میانه‌روی سوری و تدارک برای سوریه‌ای دموکراتیک بدون بشار اسد نیز از دیگر مذاکرات من و نخست‌وزیر انگلیس بود. این تلاش‌ها شامل برگزاری نشست مشترک نمایندگان رژیم اسد و مخالفان سوری در ژنو سوئیس در هفته‌های آینده برای رسیدن به توافق بر سر تشکیل هیاتی در جهت انتقال قدرت است.

باراک اوباما ادامه داد: این هیأت زمینه را برای انتقال قدرت از اسد به این گروه فراهم خواهد کرد. ما در یافتن حقیقت در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه و کمک برای برداشتن گام های بعدی، تلاش و همکاری خواهیم داشت.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: ما درخصوص ایران و ادامه فشارها به تهران در خصوص مساله هسته‌ای تاکید داریم. اعمال فشارها بر ایران تا زمانی که به طور سازنده با ما و شرکای ما درگروه 1+5 تعامل داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا افزود: ما در نهایت در خصوص توسعه جهانی بویژه اصلاحات بلندپروازنه ای که برای سرمایه گذاری بین المللی در خصوص مبارزه با ایدز ، سل و مالاریا است ، مذاکره کردیم. دو کشور آمریکا و انگلیس در این موردها تلاش های مضاعفی از خود به نمایش گذاشته‌اند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس وعده داده است نشست آتی گروه هشت فرصتی برای تغذیه و امنیت غذایی باشد.

وی ادامه داد: ما خود را برای همکاری بیشتر در نشست ایرلند شمالی و چالش‌هایی که در سراسر جهان با آن مواجه هستیم ، آماده می‌کنیم.

نخست وزیر انگلیس نیز ضمن تشکر از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بخاطر همدردی در مرگ مارگارت تاچر ، گفت: ما نیز حادثه تروریستی بوستون را محکوم می‌کنیم. من منتظر حضور در شهر بوستون و ادای احترام به قربانیان این حادثه و مردم و بازماندگان هستم. رابطه میان دو کشور انگلیس و آمریکا ، شراکتی ناگسستنی است. روز به روز، دیپلمات‌ها و عوامل اطلاعاتی ما به همکاری با یکدیگر ادامه می دهند.

نخست وزیر انگلیس افزود: نظامیان دو کشور نیز همراه با یکدیگر خدمت می‌کنند و تاجران و بازرگانان ما با هم معامله می‌کنند. نظامیان و نیروهای مسلح ما در افغانستان، برای دفاع از ثبات این کشور که به امنیت همه ما مربوط است ، خدمت می کنند. در رقابتهای اقتصادی جهانی نیز حجم مبادلات تجاری ما در سطح کشورهای اقیانوس اطلس ، ماهانه بیش از 17 میلیارد دلار است. در جهانی که دائما دستخوش تحول است ، ملتهای ما همچنان برای دموکراسی و شکوه و اقتدار و آزادی ، پایبند هستند.

نخست وزیر انگلیس افزود : ما در خصوص مسائل مختلف مذاکره داشتیم که مهمترین آنها اقتصاد، نشست گروه هشت و سوریه بود. بزرگترین چالش ما ، تضمین بهبود اقتصاد پایدار است.

دیویدکامرون گفت:هریک از ما باید راه‌حل های صحیح داخلی را یافته و همگی باید با مسائلی از جمله بدهی‌ها ی عمومی که با تضمین ثبات و شکوفایی اقتصاد مرتبط است را در نظر بگیریم. دو کشور باید فرصت‌های جدید را برای رشد اقتصاد خود بدست آوریم. من و باراک اوباما بر تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و آمریکا تاکید داشته و معتقدیم نشست آتی گروه هشت ، فرصتی مغتنم برای مطرح شدن این موضوع به شمار می آید.

نخست وزیر انگلیس افزود: ما در خصوص خشونتهای وحشیانه در سوریه نیز مذاکره کردیم. 80 هزار کشته و 5 میلیون آواره نتیجه این خشونت‌ها است. تاریخ سوریه باخون مردمش نوشته شد. این فجایع در برابر دیدگان ما انجام شد. جامعه جهانی با کمک همدیگر باید هرچه سریعتر کشتار در سوریه را متوقف کند. هیچکدام از ما راضی به ادامه کشتار و یا استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و یا گسترش بیشتر خشونت تندروها نیستیم.

وی با استقبال از پیوستن و همکاری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه گفت: ما روزنه‌ای از فرصت‌ها برای متوقف کردن خشونت‌های بیشتر؛ پیش رو داریم. هیچ وظیفه ای بین‌المللی مهمتر از این موضوع وجود ندارد.

نخست وزیر انگلیس باتاکید بر حضور مقام‌های سوری پای میز مذاکره برای قبول دولت انتقالی تاکید کرد: تا زمانیکه مخالفان قدرت ایستادگی و وارد کردن فشار بر بشار اسد برای قبول شرایط را نداشته باشند ، ما شاهد هیچ پیشرفت سیاسی در سوریه نخواهیم بود. ما حمایت‌های خود از مخالفان سوری را افزایش داده و در راه تشکیل جناح میانه رو مخالف تلاش خواهیم کرد. انگلیس ؛ تحریم های تسلیحاتی اتحادیه اروپا در خصوص مخالفان سوری را محترم خواهد شمرد ولی کمک های غیر مرگبار خود را در سال جاری دو برابر خواهیم کرد.

نخست وزیر انگلیس از اعطای زره پوش ، جلیقه های ضد گلوله و موتورهای برق از یک سو و کمک به شوراهای محلی برای اداره مناطق آزاد شده نام برد و افزود : ما از اردن و لبنان برای پذیرایی از آوارگان سوری حمایت خواهیم کرد. ما کمک های بشر دوستانه به نیازمندان سوری و مجروحان ، افراد شکنجه شده ، توزیع آب آشامیدنی سالم ، تامین غذا و سرپناه را در دستور کار خود داریم.

دیوید کامرون افزود: معتقدم هدف مشترک آمریکا ، انگلیس ، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر بر خلاف اختلافات موجود ، ایجاد سوریه‌ای با ثبات و آرام و عاری از افراط گرایی است. اراده واقعی سیاسی برای این موضوع وجود دارد.

کد خبر 214209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز