همشهری آنلاین: سروزیر منطقه اسکاتلند روز سه شنبه با رونمایی از گزارش جدیدی درباره ظرفیت ها و قابلیت های اقتصادی اسکاتلند، بخشی از مزایای استقلال کامل از انگلیس را تشریح کرد.

uk map

به گزارش ایرنا، آلکس سالموند گفت: اسکاتلند مستقل می تواند به یک کشور کاملا موفق در اروپا تبدیل شود و بطور کامل از عهده اداره امور خود برآید.

وی افزود: گزارش تهیه شده توسط حزب ملی اسکاتلند تحت عنوان 'اقتصاد اسکاتلند و موضوع استقلال' تصویری از پایه های قوی مالی و اقتصادی و منابع طبیعی و نبوغ انسانی منطقه اسکاتلند است که در صورت تحقق استقلال کامل همه آنها در خدمت مردم این منطقه قرار خواهند گرفت.

در بخشی از این گزارش که روز سه شنبه منتشر شد، تاکید شده است که نابرابری فزاینده ناشی از حاکمیت سیاست های وست مینستر (لندن) و سوء مدیریت دولت های مرکزی انگلیس باعث افزایش بیکاری و کاهش رشد اقتصادی در اسکاتلند شده است.

سالموند گفت: طی 30 سال گذشته سرانه مالیات پرداختی به دولت مرکزی توسط مردم اسکاتلند بیشتر از ساکنان دیگر مناطق کشور بوده است و در صورت کسب استقلال، این مالیات ها در خود اسکاتلند مصرف خواهد شد.

وی افزود: صدور محصولات غذایی از اسکاتلند به مناطق مختلف جهان هر سال در حال افزایش است و ارزش این صادرات بالغ بر 12 میلیارد پوند در سال می باشد. همچنین دیگر صنایع تولیدی اسکاتلند سالانه نزدیک به پنج میلیارد پوند درآمد دارند.

سروزیر منطقه اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند (اس ان پی) اظهارداشت: منطقه ما از نظر تنوع منابع مالی، انسانی و طبیعی بسیار غنی است، به نحوی که بسیاری از کشورهای اروپایی حسرت این منابع را می خورند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و منابع غنی نفت و گاز اسکاتلند، گفت: کشور ما به رغم برخورداری از این امکانات و پایه های محکم اقتصادی از نظر رشد اقتصادی از بسیاری کشورهای اروپایی عقب افتاده است، در حالی که آنها مزیت های نسبی اسکاتلند را ندارند.

وی تاکید کرد: علت این عقب ماندگی این است که قدرت اقتصادی اسکاتلند هنوز بطور کامل در کنترل خود مردم اسکاتلند نیست.

سالموند افزود: نظام حکومتی مستقر در 'وست مینستر' طی شش سال گذشته باعث عقب ماندگی اسکاتلند در زمینه های مختلف شده است به نحوی که اگر ما مستقل بودیم، هم اکنون از نظر اقتصادی میلیاردها پوند جلو بودیم.

این در حالی است که دولت مرکزی انگلیس طی ماه های اخیر که موضوع استقلال اسکاتلند جدی تر شده، گزارش های متعددی را در مخالفت با این موضوع منتشر کرده و تاکید نموده است که جدایی اسکاتلند از انگلیس وضعیت اقتصادی و زندگی مردم آن منطقه را بدتر می کند.

همه پرسی در مورد استقلال اسکاتلند روز پنجشنبه 18 سپتامبر 2014 میلادی ( 27 شهریور 1393) برگزار خواهد شد.

رهبر حزب ملی اسکاتلند، اظهارداشت: این یک روز تاریخی برای مردم اسکاتلند خواهد بود، چون می توانند آینده خود را تعیین کنند.

مردم اسکاتلند قرار است در این همه پرسی به این سوال که 'آیا اسکاتلند باید کشور مستقلی باشد؟' پاسخ مثبت یا منفی بدهند.

آقای سالموند گفت: رای مثبت در این همه پرسی به این معنی خواهد بود که مردم ما می توانند بطور صد در صد دولتی را که می خواهند بر سر کار بیاورند تا در مورد کشورشان تصمیم گیری کند.

وی در عین حال اظهارداشت: رای منفی به سوال استقلال اسکاتلند به این معنی خواهد بود که یک دولت (دولت مرکزی انگلیس) که ما به آن رای نداده ایم همچنان سیاست هایی را که ما از آن حمایت نمی کنیم، بر ما تحمیل خواهد کرد.

اهمیت اسکاتلند برای انگلیس

منطقه اسکاتلند که بخش شمالی جزیره بریتانیا را تشکیل می دهد، پس از انگلیس دومین منطقه وسیع تشکیل دهنده بریتانیا است که از جنوب به سرزمین اصلی انگلیس، از شرق به دریای شمال و از غرب و شمال به اقیانوس اطلس و دریای ایرلند محدود است.

این منطقه حدود 5/5 میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به استقرار پایگاه های اصلی زیردریایی های هسته ای انگلیس در آن از نظر راهبردی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

اهمیت اقتصادی منطقه اسکاتلند برای بریتانیا بویژه پس از کشف منابع نفت و گاز در دریای شمال در دهه 1970، دو چندان شد و همین رویداد نیز باعث شد مردم منطقه اسکاتلند موضوع کسب استقلال از دولت مرکزی را با جدیت بیشتری پیگیری کنند چرا که معتقدند اسکاتلند تاکنون سهم عادلانه ای از درآمدهای نفتی دریای شمال دریافت نکرده است.

کشف منابع نفتی در دریای شمال همچنین دولت مرکزی در لندن را برای حفظ منطقه اسکاتلند در چارچوب نظام سیاسی فعلی مصمم تر کرده است.

بر اساس نظرسنجی های متعددی که طی سال های گذشته در اسکاتلند انجام شده، حدود 70 درصد مردم آن منطقه از برگزاری همه پرسی حمایت می کنند هرچند که بخشی از آنها به جای استقلال کامل، طرفدار انتقال بیشتر قدرت از لندن به ادینبور هستند.

این نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمالا نزدیک به 40 درصد مردم اسکاتلند در حال حاضر از استقلال کامل حمایت می کنند.

استقلال اسکاتلند و موقعیت بین المللی انگلیس

یک کمیته بانفوذ در پارلمان انگلیس اخیرا با انتشار گزارشی درباره برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند، اعلام کرد: اگر اکثریت مردم اسکاتلند به این همه پرسی رای مثبت بدهند، وجهه بین المللی انگلیس آسیب خواهد دید.

کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس افزود: تحقق استقلال اسکاتلند، همچنین باعث کاهش نفوذ بین المللی باقیمانده انگلیس (شامل انگلیس، ولز و ایرلند شمالی) در عرصه های مختلف می شود.

بر اساس این گزارش، آسیب دیدن وجهه انگلیس در این موضوع اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل دولت باید از هم اکنون برای کاهش میزان این آسیب تلاش کند؛ 'وزارت خارجه باید پیش از برگزاری همه پرسی با انجام اقدامات لازم و برقراری تماس با سازمان های بین المللی، آسیب وارده به وجهه انگلیس را به حداقل کاهش دهد.'

کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس با اشاره به تاکید حزب ملی گرای اسکاتلند مبنی بر ضرورت تخلیه تسلیحات هسته ای انگلیس از منطقه اسکاتلند، تاکید کرد: اصرار بر جا به جا کردن تاسیسات نظامی هسته ای از اسکاتلند می تواند عواقبی برای انگلیس و حتی اسکاتلند به عنوان یک کشور مستقل داشته باشد.

در حال حاضر زیردریایی های هسته ای و موشک های اتمی 'ترایدنت' به عنوان مهمترین تسلیحات هسته ای انگلیس در منطقه اسکاتلند مستقر هستند.

این کمیته پارلمانی از دولت محلی اسکاتلند خواسته است با صداقت و شفافیت بیشتری درباره همه پرسی استقلال به مردم اسکاتلند اطلاع رسانی کند و به آنان بگوید که در صورت تحقق این موضوع دقیقا چه چیزهایی به دست می آورند و چه چیزهایی از دست خواهند داد.

بر اساس طرح استقلال اسکاتلند در صورتی که اکثریت مردم در سال 2014 میلادی به استقلال سرزمین خود از انگلیس رای مثبت دهند، اسکاتلند از مارس سال 2016 یک کشور مستقل خواهد بود.

این طرح پیش بینی کرده است که پس از تحقق استقلال اسکاتلند در مارس سال 2016 میلادی، نخستین انتخابات پارلمانی برای تشکیل دولت ملی اسکاتلند در ماه 'مه' همان سال برگزار می شود.

کد خبر 215273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز