جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: این روزها پخش فیلمی از کشته شدن یک سرباز انگلیسی در خیابانی در جنوب لندن که در روز روشن توسط 2مرد ساطور به‌دست نقش زمین می‌شود، انگلیسی‌ها را در حیرت فرو برده و موجی از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی را به‌دنبال داشته‌است.

انگلیس

2 مردی که این سرباز انگلیسی را کشتند بعد از تمام شدن کارشان به جای فرار، ایستادند و دلیل کارشان را برای عابران پیاده توضیح دادند و بعد هم صبر کردند تا پلیس از راه برسد و آنها را دستگیر کند. میزان خشونت این حمله و شیوه کار مهاجمان، انگلیسی‌ها را وحشت‌زده‌ کرده‌است. برخی رسانه‌های انگلیسی ازجمله روزنامه گاردین در مطالبی ضمن تقبیح این حمله، به ریشه‌یابی آن پرداخته و جنگ‌های عراق و افغانستان و حتی کشتار غیرنظامیان در سوریه را یکی از عوامل وقوع چنین حملات خشونت‌باری در داخل انگلیس عنوان کرده‌اند.

اما نکته‌ای که درباره این حمله وجود دارد، تلاش برخی رسانه‌ها برای شناساندن عاملان آن به‌عنوان عضوی از جریان‌های تندرو داخلی انگلیس است. درحالی‌که این چندمین خشونت در انگلستان طی چند روز گذشته است و کامرون اعلام‌کرده‌است که این خشونت‌ها ربطی به ادیان ندارد برخی رسانه‌ها می‌کوشند این قتل را به اسلامگراها منتسب کنند. امام جماعت مرکز اسلامی آکسفورد در مصاحبه‌ای که سایت راشا تودی آن را منتشر کرده، به تشریح عقاید و نسبت این دو مرد مهاجم با گروه‌های تندرو اسلامگرا پرداخته است.

دکتر تاج هارگی در این مصاحبه ضمن تأکید بر اینکه چنین اقدامات خشونت‌آمیزی از سوی همه در انگلیس باید محکوم شود و خشونت به هر شکلی محکوم است، ریشه اتفاقاتی از این دست را سیاست خارجی نادرست دولت انگلیس خواند. او گفت که تا قبل از مداخلات انگلیس در جنگ‌هایی مانند عراق و افغانستان، جامعه انگلیس شاهد چنین خشونت‌هایی نبود. او سپس به سابقه 2مهاجم اشاره می‌کند و می‌گوید که این دو نفر پیش از این مسیحی بوده‌اند و از طریق تبلیغات گروه‌های جهادی تندرو فعال در لندن به آنها گرویده‌اند، گروه‌هایی که تنها راه اعتراض را توسل به خشونت می‌دانند.

این مقام اسلامی آکسفورد می‌گوید که مسلمانان انگلیس هیچ‌گاه ابزار پیشبرد اهدافشان را خشونتی تا این حد مشمئزکننده در خیابان‌های لندن نمی‌دانند. علاوه بر 2مهاجمی که بعد از شلیک پلیس به پاهایشان دستگیر شده‌اند، دیروز 2نفر دیگر به ظن همکاری با 2مهاجم دستگیر شده‌اند. 2مهاجم اصلی که در فیلم دیده می‌شوند، مایکل عادبولاجو 28ساله از شرق لندن و مایکل عادبواله 22ساله از گرینویچ در جنوب شرق لندن هستند. تبار این دو نیجریه‌ای اعلام شده‌است.

این دو در خانواده‌هایی مسیحی متولد شده‌اند و بعد از دوران نیمه‌تمام کالج، به اسلام روی آورده‌اند. بازجویی از 2مهاجمی که اکنون در بیمارستان بستری هستند آغاز شده‌است. هدف از بازجویی‌ها این است که معلوم شود آیا این بخشی از یک عملیات بزرگ‌تر است یا تنها اقدامی انفرادی بوده‌است؟ پیش از این یک‌بار در سال 2009مخالفان سیاست خارجی دولت انگلیس برنامه تجلیل از نظامیان را برهم زدند و به این طریق اعتراض خود را نشان دادند. در آمریکا نیز در سال 2009یک سرگرد ارتش به سمت همقطارانش شلیک کرد و طی این حمله 13نظامی را کشت. بعدها گفته شد که این نظامی آمریکایی تحت‌تأثیر یکی از واعظان القاعده دست به این حمله زده‌است.

کد خبر 215650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز