گروه بین‌الملل: با روشن شدن ابعاد تازه‌ای از برنامه گسترده دولت آمریکا برای شنود مکالمات تلفنی و جاسوسی از ارتباطات اینترنتی شهروندان این کشور، همکاری دولت انگلیس در این برنامه فاش شده و اکنون پارلمان انگلیس از دولت توضیح خواسته‌است.

مرکز شنود

افشای برنامه‌های شنود گسترده اطلاعات اینترنتی و مکالمات تلفنی در آمریکا و فعالیت کاربران اینترنت در خارج از این کشور مقامات ارشد آمریکا را به تکاپو انداخته است که ضمن دفاع از کلیت این برنامه‌ها، به مردم اطمینان دهند که حریم خصوصی آنان به خطر نمی‌افتد.

باراک اوباما روز جمعه از این دو برنامه دفاع کرد و گفت: ما گاهی باید به جای جامعه انتخاب‌هایی بکنیم. این در حالی است که گزارش‌های جدید حاکی از آن است که انگلیس به اطلاعاتی که آمریکا درباره فعالیت‌ خارجیان در اینترنت به‌دست آورده، دسترسی داشته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز پنجشنبه اعلام شد که سازمان امنیت ملی آمریکا اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی صدها میلیون نفر از شهروندان آمریکایی را جمع‌آوری می‌کند. ظاهراً این سازمان فقط اختیار آن را داشته است که اطلاعات تلفن‌های ثابت و سیار شرکت ورایزن را جمع کند، اما عملاً دامنه این برنامه به دیگر شرکت‌های مخابرات آمریکا نیز کشیده شده است. برنامه دوم سازمان امنیت ملی آمریکا که با مشارکت اف‌بی‌آی انجام می‌شود، منشور نام دارد و در آن اطلاعاتی مربوط به کاربران خارجی که از 9شرکت اینترنتی آمریکا استفاده می‌کنند، گردآوری می‌شود. گوگل، یاهو، مایکروسافت، فیس‌بوک و اسکایپ ازجمله این شرکت‌ها هستند.

روز جمعه اوباما در پاسخ به سؤالی در این ارتباط گفت: برنامه ثبت اطلاعات مشتریان تلفن در آمریکا به پیشگیری از حملات تروریستی کمک می‌کند. وی افزود: کنگره و قضات فدرال بر این برنامه نظارت دارند و درصورت لزوم قاضی باید مجوز شنود محتوای تماس تلفنی را صادر کند. وی افزود: نمی‌توان 100درصد امنیت داشت و همزمان 100درصد حریم شخصی و صفر درصد بدون زحمت بودن. اوباما خطاب به مردم آمریکا گفت: کسی به مکالمات شما گوش نمی‌کند، بلکه فقط شماره تلفن‌ها و مدت تماس بررسی می‌شود. پیش‌تر جیمز کلپر رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا نیز با محکوم کردن انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده درباره این برنامه‌ها گفت: به امنیت ملی آمریکا آسیب وارد خواهد شد.

به گفته وی، افشای برنامه جمع‌آوری اطلاعات تماس‌های تلفنی در آمریکا سبب می‌شود تا دشمن رفتارهای خود را تغییر دهد و این امر فهمیدن نیت آنان را دشوارتر می‌کند. افشای جزئیات این دو برنامه باعث شده است تا کاخ سفید درصدد مقابله با کسانی برآید که اسناد مربوط به آن را منتشر کردند. مقامات آمریکایی گفته‌اند احتمالاً درباره چگونگی انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده در این زمینه دست به تحقیقات جنایی خواهند زد. اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا قصد دارند درباره انتشار این اسناد در روزنامه‌های گاردین در انگلیس و واشنگتن پست در آمریکا تحقیق کنند.

از سوی دیگر، مطبوعات انگلیس گزارش کردند ستاد ارتباطات دولتی این کشور به اطلاعاتی که آمریکا از برنامه منشور به‌دست می‌آورند، دسترسی دارد. براساس این گزارش‌ها این ستاد که سازمان شنود و امنیت الکترونیک انگلیس به شمار می‌رود، از 3سال پیش به این اطلاعات دسترسی داشته و سال گذشته 197گزارش بر پایه اطلاعات آن تدوین کرده است. به این ترتیب، انگلیس نیز برای دسترسی به اطلاعات فعالیت خارجیان در اینترنت، رویه قضایی را دورزده و مستقیماً با همکاری آمریکایی‌ها به این اطلاعات دسترسی داشته است. این اطلاعات شامل ای‌میل، تماس صوتی و تصویری و فایل‌هایی می‌شود که کاربران اینترنت با آن سر و کار دارند.

قرار است گزارش دسترسی ستاد ارتباطات دولتی به فعالیت‌ اینترنتی شهروندان انگلیس فردا به مجلس این کشور ارائه شود. برخی نمایندگان مجلس از ویلیام هیگ وزیر خارجه خواسته‌اند فردا در مجلس حاضر شود و درباره موضع دولت و نگرانی‌های مردم توضیح دهد. منتقدان می‌گویند این برنامه‌ها می‌تواند به نوعی محدودیت‌های قانونی را برای حفظ حریم شخصی دور بزند.

کد خبر 217829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز