پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از دیپلمات‌های ارشد امریکایی، در اقدامی که حاکی از مداخله مستقیم واشنگتن در امور داخلی دمشق است، برکناری اسد را به عنوان بخشی از راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور عربی خواستار شده است.

آمریکا

به گزارش شبکه پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه امریکا روز پنجشنبه (۱۹ اردیبهشت) در رم تاکید کرد که در راستای تلاش ائتلافی از دولت‌ها برای حل بحران سوریه که امریکا نیز رهبری آن را به عهده دارد، اسد نمی‌تواند بخشی از دولت انتقالی باشد.

کری، در سخنانی که پیش از دیدار با ناصر جوده، همتای اردنی خود بیان کرد، مدعی شد که تمام طرف‌ها در تلاش هستند تا «با رضایت هر دو جناح، یک دولت انتقالی تشکیل دهند و این مطمئنا به آن معناست که اسد نمی‌تواند جزئی از این دولت انتقالی باشد.»

جان کری این اظهارات را تنها چند روز پس از مذاکره با مقامات ارشد روسیه در مسکو بیان کرد، این دیدار به عنوان بخشی از تلاش واشنگتن برای فراهم آوردن شرایط سرنگونی دولت سوریه، یکی از دشمنان اصلی اسرائیل در منطقه انجام شد.

این در حالی است که بر پایه گزارش‌ها، مقامات روسیه مخالفت خود با تلاش فزاینده امریکا و هم‌پیمان اروپایی و منطقه‌ای آن را برای مداخله در امور داخلی سوریه و آن هم با هدف سرنگونی دولت بشار اسد، اعلام کرده‌اند.

وزیر خارجه امریکا همچنین مدعی شده که با وزرای خارجه اکثر کشورهای هم‌پبیمان امریکا که در این تلاش ضد سوری دخیل هستند صحبت کرده است و اینکه «پاسخی بسیار مثبت و تمایلی بسیار زیاد برای پیشبرد این نشست و یا پیدا کردن یک راه حل سیاسی درباره این موقعیت» وجود دارد.

تمامی این رویدادها تنها چند روز پس از آن بود که رژیم تل‌آویو، هم‌پیمانِ درجه اول واشنگتن دوبار به سوریه حمله کرد، تجاوزی که از سوی سازمان ملل و بسیاری از کشورهای دیگر محکوم شد.

بسیاری بر این باور هستند که حمله اسرائیل اقدامی از سوی شورشیان تحت حمایت خارج در سوریه و به منظور تضعیف دولت و هموار کردن راه برای پیشرفت شورشیان، از جمله عناصر تروریستی مرتبط با القاعده بوده است.

کری افزون برای این اعلام کرده است که رابرت فورد، سفیر امریکا در سوریه نیز روز چهارشنبه با مقامات گروه مخالفان ِسوری در استانبول دیدار کرده است تا درباره «راه‌های پیشبرد اوضاع صحبت کند.»

وی همچنین از کمک ۱۰۰ میلیون دلاری امریکا به «پناهجویان سوری» خبر داد، مبلغی که تقریبا نیمی از آن چیزی است که برای کمک به اردن هزینه می‌شود، کشوری که سعی دارد با سیل افرادی که از سوریه و بحرانِ ۲۶ ماهه این کشور می‌گریزند، مقابله کند.

وزیر خارجه اردن در ابتدای مذاکره خود با کری درباره ورودِ روزانه ۲ هزار پناهنده سوری به اردن شکایت کرد و افزود که کشورش در حال حاضر ۵۲۵ هزار پناهنده را در خود جای داده است.

وی گفت: «اکنون ۱۰ درصد از جمعیت کشور ما را پناهجویان سوری تشکیل می‌دهند. انتظار می‌رود این میزان تا پایان سال به ۲۰ تا ۲۵ درصد برسد و احتمالا تا اواسط سال ۲۰۱۴ نیز به ۴۰ درصد خواهد رسید.»

وی هشدار داد که «هیچ کشوری نمی‌تواند با شماری به عظمتِ آنچه که برایتان شرح دادم مقابله کند.»

این در حالی است که کشور سوریه از مارس ۲۰۱۱ میلادی صحنه ناآرامی و خشونت است.

بسیاری از مردم سوریه از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی این کشور در جریان ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دمشق اعلام کرده است که ناآرامی‌ها از خارج از سوریه سازماندهی و هدایت می‌شود و علاوه بر آن گزارش‌هایی موجود است که نشان می‌دهد شمار زیادی از شبه‌نظامیان سوری از اتباع خارجی هستند.

کد خبر 213396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز