شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسین علیزاده آهنگساز برجسته و ردیفدان ونوازنده در گفت وگویی از ویژگی‌های موسیقی در چشم باد گفت، درباره وضعیت روحی‌اش در لحظه تحویل سال اشاره کرد و از انتشار موسیقی فیلم ملکه در بعد از تعطیلات نوروزی خبر داد.

 به گزارش مهر علیزاده درباره لحظه تحویل سال و شرایط و ویژگی‌های شخصی‌اش گفت: بغض می‌کنم. درست مثل کودکی می‌شوم که خیلی خالصانه در لحظه سال تحویل با احساس خودش برخورد می‌کند و به هیچ چیز فکر نمی‌کنم برای همین به راحتی می‌توانم بخندم و یا گریه کنم. در واقع حسی است که تنها در لحظه تحویل سال اتفاق می‌افتد و اثر آن تا روزهای پس از آن می‌ماند.

وی در ادامه افزود: آنچه دوست دارم در این روزها درباره آن صحبت کنم نوعی رجعت به خویش است. منظورم این است که رجعت کنیم به خود و ببینیم در رابطه با اتفاق‌هایی که در طول سال‌های اخیر در حوزه های مختلف رخ داده است تا چه اندازه راه‌های درست را رفته ایم و چه مسیری را به اشتباه رفته‌ایم. در واقع جرات انتقاد از خود را داشته باشیم تا راه بهتری بیابیم و سعی کنیم که به فسیل تبدیل نشویم. در واقع همانگونه که طبیعت لباس تازه به تن می کند باید تفکر انسان هم لباس زیبا به تن کند.

علیزاده درباره توصیه نوروزی خود گفت :من به مردم توصیه نمی کنم بلکه اتفاقا روی صحبتم با مسئولان و سیاستگذاران کلان فرهنگی،اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که نقش مهمی در تصمیم گیری‌های اجتماع دارند. این که لباس زیبای تفکر نو را همزمان با نو شدن طبیعت به تن کنند.

  اما بخش مهم و عمده سخنان علیزاده درباره موسیقی سریال در چشم باد بود که اخیرا آلبوم آن به بازار موسیقی عرضه شد.

آلبومی که به گفته آهنگساز با نگاهی مستقل از سریال "در چشم باد" منتشر شده و به هیچ عنوان در امتداد اثر تصویری مسعود جعفری جوزانی نیست.

more

 علیزاده و انتشار موسیقی در چشم باد

حسین علیزاده در گفتگوی نوروزی خود درباره ساخت موسیقی سریال در چشم باد به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی گفت: ساخت موسیقی فیلم و یا سریال برای من شیرین است چون معتقدم ساخت موسیقی برای فیلم و یا سریال‌های خوب تلویزیونی باعث می‌شود که آهنگساز به تکرار و روزمره‌گی گرفتار نشود. در واقع زمانی که آهنگساز برای فیلم و یا سریال، موسیقی می‌نویسد انگار خود را به سرنوشت سپرده است به این معنا که من به عنوان یک آهنگساز نمی‌دانم در چه زمینه موسیقی قرار است کار کنم و در عین حال نمی‌دانم روی چه موضوعی باید تمرکز کنم. از سوی دیگر برای من بسیار جذاب است که سرنوشت بخشی از زندگی و کار هنری مرا موضوعاتی که قرارست بعدا فیلم شوند، می‌سازند و این حالت را بسیار دوست دارم.

 به گفته علیزاده :رسیدن به تجربه تازه در هر اثری که ساخته می‌شود، یک طرف ماجراست اما در حوزه موسیقی فیلم، من خودم را می‌سپارم به فضا و قصه‌هایی که در زندگی شخصی و یا در زندگی حرفه‌ای تجربه نکرده‌ام. از همین‌رو وقتی ساخت موسیقی فیلم و یا سریال به من پیشنهاد می‌شود، با وجود سال‌ها تجربه در عرصه موسیقی نوعی حس نگرانی سراغم می‌آید و سوال می‌کنم که چه کاری قرار است انجام دهم؟ از کجا آغاز کنم بهتر است؟

نکته دوم اینکه چون موضوع فیلم جدید با موضوع آخرین موسیقی که برای فیلم و یا سریال ساختم متفاوت است و هریک از آثار، ایده و تفکر خاص خود را با دو کارگردان و فیلمنامه‌نویس مجزا دارد، جستجو در دنیای جدید را برایم ممکن می‌کند تا خودم را در این دنیای جدید پیدا کنم. من این فضا را بسیار دوست دارم.

به همین دلیل و بدون هیچ ادعایی اگر سیر آثاری را که در حوزه موسیقی فیلم و سریال کار کرده‌ام، نگاه کنید متوجه خواهید شد که هیچ یک از آثار با دیگری شباهت ندارد. چون فیلم‌ها آثاری بودند که حرف‌های متفاوتی با مخاطب خود دارند.

more

 علیزاده و موسیقی آواز گنجشگ ها

علیزاده درباره چگونگی ساخت موسیقی فیلم در چشم باد گفت:ساخت موسیقی برای این سریال حال و هوای خاص خودش را داشت و شکل تازه‌ای از موسیقی را در ذهن من ایجاد کرد و بعد از مدتی به این فکر افتادم که موسیقی فیلم و یا سریالی را که کار کردم با نگاهی مستقل براساس انتخاب‌هایی که دارم، منتشر کنم. البته من اول خودم شنونده موسیقی فیلم یا سریالی که می‌سازم می‌شوم و بعد تصمیم به انتشار می‌گیرم چرا که معتقدم موسیقی‌ای که برای فیلم و یا سریال ساخته‌ام، مسیر و راه دیگری برای من در ساخت موسیقی بوده است و زمانی که به فکر انتشار موسیقی کارهای تصویری می‌افتم خودم را جای شنونده قرار می‌دهم تا ببینم آیا می‌توانم این اثر موسیقایی را مستقل از تصویر گوش دهم و شنونده آن باشم یا خیر.

علیزاده که پیش از این برای سریال لبه تیغ محمدرضا هنرمند موسیقی ساخته است در ادامه گفت:ساخت موسیقی برای سریال "در چشم باد" دومین تجربه شخصی من در حوزه ساخت موسیقی برای سریال پس از مجموعه تلویزیونی "زیر تیغ" بود. زمانی که مسعود جعفری جوزانی پیشنهاد ساخت موسیقی این فیلم را به من داد با اثری بزرگ با فیلمنامه قوی و اعتبار خوب کارگردان مواجه شدم که بعدها لوکیشین‌های متعدد و متنوع، از ویژگی‌های این سریال شد. 

به گفته علیزاده جوزانی ساخت موسیقی این سریال را زمانی به او  پیشنهاد کرد که 50 درصد از سریال ساخته شده بود و من با اثری مواجه شدم که ایده و خلاقیت بسیاری در آن وجود داشت و معلوم بود که تفکر و تلاش بسیاری برای ساخت آن شده بود و به نظرمن این سریال از هر نظر حرفه‌ای بود.

وی درباره تاثیر مشورت های جوزانی کارگردان در ساخت موسیقی فیلم گفت:زمانی که ساخت موسیقی این سریال را شروع کردم حضور جوزانی در کنار من خیلی اهمیت داشت و انگار این کارگردان با داستان خوب و فیلمنامه محکمی که داشت برای من قصه های هزار و یک شب را تعریف و توصیف می کرد. این توصیف زمانی به نقطه قوت خودش رسید که بخشی از راش های گرفته شده سریال را دیدم و پس از آن جوزانی دقیقا مانند قصه‌گویی شد که من از شنیدن داستان‌های او لذت می بردم و یک رابطه دوستانه و عمیق بین ما شکل گرفت و در نهایت ساخت موسیقی این سریال به من سپرده شد. زمانی که کار به من سپرده شد، مدتی به خودم پیچیدم تا سرنخ دستم آمد و بعد کار را شروع کردم. مشغول کار شدم که جوزانی گفت که قرارست سریال زودتر از زمان موعد از تلویزیون پخش شود. در این مقطع از زمان به لحاظ ذهنی به خودم فشار آوردم و در نهایت موسیقی"در چشم باد" جاری شد و شنونده‌های اولیه موسیقی این سریال از جمله کارگردان و بقیه عوامل از موسیقی تعریف کردند که این رضایت در من حس خوبی ایجاد کرد. من و جوزانی در کنار هم خوب کار کردیم و من به شخصه دوران خوب و شیرینی را همراه با سختی‌هایی که داشت، تجربه کردم. تا جاییکه صحبت و بحث‌هایی که با جوزانی داشتیم به اندازه خود سریال جذاب و تاثیرگذار بود.

آهنگساز موسیقی فیلم دلشدگان در ادامه گفت:یکی از ویژگی‌های این سریال وجود لوکیشن‌های متعدد و متنوع بود به این معنا که فیلمبرداری این سریال از شمالی ترین نقاط ایران شروع شد و دوره های مختلف تاریخی را بررسی کرد و به زمان جنگ ایران و عراق در منطقه جنوب رسید و تنها در مناطق جنگی نماند و در همان مقطع زمانی بیننده نگاهی به شیراز و منطقه قشقایی که داستان در آن می گذشت و حتی موقعیت ایران در زمان اشغال متفقین با فرهنگ اروپایی و غربی نیز داشت. بنابراین در ساخت موسیقی این تنوع را نیز درنظر داشتم. در واقع با الهام از موسیقی منطقه خاص روستایی، موسیقی این سریال را ساختم و به صحنه‌هایی که متعلق به فرهنگ ایرانی نیست مانند صحنه بالماسکه رسیدم. این تنوع را بسیار دوست داشتم و باعث می شد که به عنوان یک آهنگساز جستجو کنم. ضمن اینکه ورود کاراکترهای غیر ایرانی مثل روس و تاجیک به داستان نوعی دیگر از فضای موسیقی را از جهت رنگ و تنوع به من می داد.

 علیزاده درباره چگونگی انتخاب قطعات برای آلبومی که اواخر اسفند از همین موسیقی منتشر شد گفت:تنها یک آلبوم یک ساعته از موسیقی آن سریال ارائه شده است. از ابتدا هم نمی نخواستم مجموع موسیقی این سریال را در دو آلبوم منتشر کنم. ترکیب ساز در موسیقی سریال "در چشم باد" بسیار متنوع بود و این تنوع را خود سریال ایجاب می‌کرد به همین دلیل بخش‌هایی از موسیقی این سریال را که در ایران می گذشت و رنگ و بوی وطنی داشت، انتخاب کردم.با انتشار این آلبوم احساس می کنم " در چشم باد" شماره دو منتشر شده است و می توان سریال "در چشم باد" را دراین آلبوم با موسیقی و تخیل تداعی کرد. هدف من هم همین بوده است ضمن اینکه کارهایی را که در ساخت سریال و فیلم می کنم بسیار دوست دارم و فرقی با سایر آثار موسیقی که می‌سازم ندارد. چون به همان اندازه که روی آلبوم های موسیقی خود کار می کنم روی موسیقی فیلم و یا سریال هم وقت و انرژی می گذارم.

 علیزاده در پایان گفت وگوی خود یک خبر هم از کار تازه و در دست انتشارش داد  و گفت:یک خبر دارم که شاید برای علاقمندان به موسیقی فیلم جالب باشد. موسیقی فیلم "ملکه" به کارگردانی محمد باشه آهنگر پس از ایام نوروز منتشر می‌شود.

کد خبر 206733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز