دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همهشری آْنلاین: نی‌نوا، کنسرتوی نی که حسین علیزاده در دستگاه نوا آن را ساخته و از جمله به یادماندنی‌ترین آثار موسیقی ایرانی‌است، اواسط آبان در کاخ نیاوران از سوی ارکستر زهی پارسیان اجرای صحنه‌ای خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین این اثر که در روزهای 10 تا 14 آبان اجرا می‌شود، در سال 1362 ساخته و یک بار در سال‌های میانی دهه 70 در تالار وحدت با نی‌نوازی شهاب فیاض اجرا شد.

نی‌نواز اصلی این اثر جمشید عندلیبی است که در آلبوم آن آمده‌است.

در اجرای جدید «پاشا ‏هنجنی» به عنوان تک‌نواز نی حضور خواهد داشت. این قطعه در پنج قسمت ساخته شده‌است.

در این کنسرت که به همت مجله فرهنگ و آهنگ و با همکاری انجمن موسیقی‌دانان ‏نیاوران برگزار می‌شود آثار زهی 4 نسل از آهنگسازان ایران مرور خواهد شدکه علاوه بر نی نوای حسین علیزاده آثاری از  «حسین دهلوی»،  «مهران روحانی» و «هوشیار خیام» توسط این گروه زهی به اجرا درخواهد آمد.‏

ارکستر زهی پارسیان در این برنامه قطعه «شوشتری» اثر به‌یادماندی حسین دهلوی را به عنوان یکی از مهمترین جریان‌های نسل ‏اول آهنگسازان ژانر موسیقی ارکسترال ایران اجرا خواهد کرد.

این قطعه براساس ملودی معروفی از «ابوالحسن صبا» موسیقی‌دان ‏بنام ایرانی به نام «به‌زندان» برای ویلن و ارکستر زهی تنظیم شده است.

در این کنسرت «مازیار ظهیرالدینی» سرپرست گروه زهی ‏پارسیان به عنوان تکنواز در اجرای این قطعه حضور خواهد داشت.‏

قطعه ای ایرانی «مهران روحانی». که بسیاری از موسیقی‌دانان ‏فعال امروز در ایران از شاگردان او بوده‌انداز جمله دیگر اجرای های گروه پارسیان خواهد بود .

مهران روحانی  نگاه متفاوتی در خلق آثار ارکسترال دارد. این قطعه از ساخته‌های اخیر روحانی است که برای اولین بار در این ‏کنسرت به اجرا درخواهد آمد.

در کنار آثار بزرگان موسیقی ایرانی ارکستر زهی پارسیان در این کنسرت اثری از ساخته‌های یکی از آهنگسازان جوان ایرانی «هوشیار خیام» را نیز اجرا خواهند کرد.

این ‏قطعه که «شیشه‌رنگی» نام دارد جدیدترین ساخته این هنرمند جوان است. «شیشه‌رنگی» قطعه‌ای است برای پیانو و ارکستر زهی که ‏نوازندگی پیانوی آن را خود  خیام به عهده دارد.

هوشیار خیام به تازگی مدرک دکتری موسیقی را از دانشگاه ‏سین‌سیناتی اخذ کرده و هم‌اکنون در دانشگاه هنر مشغول به تدریس است.‏

در برگزاری کنسرت گروه زهی پارسیان، انجمن فرهنگی اتریش و مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نیز ‏همکاری دارند.

کد خبر 6460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز