سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شی جینپینگ رئیس جمهور چین وارد آفریقای جنوبی شد.

Xi Jinping

شی جینپینگ که از تانزانیا وارد آفریقای جنوبی شده بود در فرودگاه ژوهانسبورگ گفت چین و آفریقای جنوبی دو کشور بزرگ در حال توسعه و دو اقتصاد نوظهور پویا هستند.

شی جینپینگ اعلام کرد به توجه به تلاش‌های دو کشور، سفرش به آفریقای جنوبی موفقیت آمیز خواهد بود و حیات تازه‌ای را به مناسبات راهبردی و جامع دو طرف خواهد بخشید.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور چین در مدت اقامتش در آفریقای جنوبی برای شرکت در پنجمین اجلاس گروه بریکس به دوربان خواهد رفت.

گروه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند ، چین و آفریقای جنوبی می‌شود که 42 درصد جمعیت جهان را تشکیل
می‌دهد، 20 درصد تولید ناخالص داخلی و 15 درصد حجم معاملات تجاری در جهان به این گروه مربوط می‌شود.

در سفر رئیس جمهور چین به تانزانیا، توافقنامه‌های تجاری و دیگر توافقنامه‌ها بین مقام‌های دو کشور به امضاء رسید.

روزنامه چاینا دیلی در گزارشی نوشت با توجه به افزایش سرمایه گذاری‌های چین در قاره آفریقا بر حجم مبادلات تجاری این کشور با آفریقا افزوده شده و چین به بزرگترین شریک تجاری آفریقا تبدیل شده است.

براساس این گزارش برای شرکت‌های چینی فرصت‌های بسیاری در آفریقا وجود دارد به همین سبب سرمایه گذاری این
شرکت‌ها در آفریقا رو به افزایش گذاشته است.

اطلاعات رسمی در چین حاکی از آن است که حجم مبادلات تجاری چین و آفریقا در سال 2011، به بیش از160 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال2010 ، 28 درصد افزایش داشت.

بر اساس ارزیابی‌ها حجم مبادلات تجاری چین و آفریقا در سال 2012 از 200 میلیارد دلار فراتر رفت.

در پایان سال 2011، سرمایه گذاری مستقیم چین در آفریقا تقریبا به 15 میلیارد دلار رسید و بیش از دو هزار شرکت چینی در حال حاضر در آفریقا سرمایه گذاری کرده‌اند.

رئیس جمهور چین پس از پایان سفر به آفریقای جنوبی قرار است به جمهوری دموکراتیک کنگو سفر کند.

ادامز بودومو مدیر بخش مطالعات آفریقا در دانشگاه هنگ کنگ می‌گوید این سفر نشان می‌دهد شی جینپینگ قصد دارد روابط با آفریقا را در دستور کار اصلی فعالیت‌های خود قرار دهد و مناسبات دو کشور بیش از پیش رو به گسترش گذاشته است.

در حالی که آفریقا منبع اصلی منابع طبیعی برای چین به شمار می‌رود برخی از کشورهای اقتصادی آفریقایی که به سرعت در حال رشد هستند به بازاری جدید برای کالاهای صادراتی چین تبدیل شده‌اند.

کد خبر 206290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز