یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: چین پدیده کم‌نظیر اقتصاد جهان، در آستانه تغییر رهبرانش که هر دهه یک‌بار صورت می‌گیرد و درحالی‌که یک گام تا گرفتن جای آمریکا در رده نخست اقتصاد جهان فاصله دارد، اصلاحات گسترده‌ای را از درون نظام آغاز کرده‌است.

چین

این اصلاحات دیروز و در ادامه نشست سالانه کنگره خلق یا همان مجلس نمایندگان اعلام شد. نخستین گام این اصلاحات کاهش شمار وزارتخانه‌ها با هدف مقابله با فساد درون دولت است. در چارچوب این تغییرات، وزارتخانه مهم راه‌آهن چین که به‌دلیل اختلاس و هدردهی منابع مالی به‌شدت مورد انتقاد بود منحل شد. همچنین کمیته برنامه‌ریزی خانواده که کار نظارت بر سیاست تک‌فرزندی در چین را به‌عهده داشت با وزارت بهداشت ادغام شد. این نخستین تغییر در ترکیب دولت چین از سال 1998است.

هفته گذشته و هنگام آغاز کار کنگره، شی‌جین‌پینگ که قرار است این هفته کارش را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید چین آغاز کند، در سخنانی هشدار داد: چین بدون اصلاحات فرومی‌پاشد. او مهم‌ترین چالش پیش روی نظام چین را فساد مالی و اداری خواند و مقابله با این پدیده خطرناک را از اولویت‌های کاری خودش اعلام کرد. در ماه‌های اخیر هم گروهی از فعالان اجتماعی و استادان دانشگاهی در دو نامه جداگانه و در اقدامی بی‌سابقه، خواستار اصلاحات و مبارزه با فساد درون حکومت شدند. آنها خواستار هم‌گام شدن اصلاحات سیاسی با رشد پرشتاب اقتصادی چین شدند و هشدار دادند که اگر تغییرات و مبارزه با فساد درون حکومت به درستی انجام نشود، قدرت اقتصادی چین هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

دبیر هیأت دولت چین دیروز و هنگام اعلام تغییرات کابینه در نشست کنگره گفت: استفاده از مناصب برای استفاده‌های شخصی و پارتی‌بازی در کنار نظارت ضعیف بر نهادهای بزرگ، باعث بروز هرج و مرج در بعضی دستگاه‌های اجرایی شده‌است.کنگره چین با حضور سه هزار نماینده شامل اعضای ارتش، روحانیون مذهبی، نمایندگان اقلیت‌ها و مدیران ارشد تجاری هر سال یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد. از نکات قابل توجه نشست امسال علاوه بر اهمیت آن به‌خاطر انتخاب رسمی و شروع به‌کار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید، حضور چشمگیر میلیاردرهای چینی است. رسانه‌های چینی دیروز نوشتند که برای نخستین بار 31میلیاردر چینی در نشست امسال کنگره شرکت کردند. تحلیلگران، این خبر را نشانه‌ای از تغییرات در سیاست‌های اقتصادی چین و استقبال ویژه از ثروتمندان برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد روبه‌رشد و پرشتاب چین دانسته‌اند.

رفاه اجتماعی؛ اولویت جدید چین

سخنان شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور جدید چین و همچنین سیاست‌هایی که در چارچوب اصلاحات و اولویت‌های دولت جدید اعلام شده نشان می‌دهد که پکن، رفاه اجتماعی و بهبود وضعیت معیشت مردم را در کانون برنامه‌های خود قرار داده‌است. ون‌جیابائو نخست‌وزیر کنونی چین که این هفته بازنشسته می‌شود، در آغاز کنگره امسال در سخنانی به فهرست مشکلاتی اشاره کرد که در دولت او حل نشده باقی مانده و به دولت بعدی سپرده شده‌است. این فهرست شامل مواردی چون آلودگی هوا، محیط‌زیست و آب، شکاف رو به رشد میان ثروتمند و فقیر و فساد دولتی است.

در چین هر دهه یک‌بار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تغییر می‌کند و افراد جدیدی به انتخاب کمیته مرکزی حزب کمونیست جای آنها را می‌گیرند. این هفته و بعد از نشست کنگره، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر چین آغاز به‌کار می‌کنند.

کد خبر 204814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز