همشهری آنلاین: ژاپن روز سه شنبه از این‌که نماینده چین در مراسم دومین سالگرد فاجعه سونامی این کشور حضور نداشت ابراز تاسف کرد.

japan-sunami-2011

خودداری نماینده چین از حضور در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان سونامی سال 2011  ژاپن در پی آن صورت گرفت که ژاپن نمایندگانی از تایوان را نیز همراه دیگر دیپلمات‌ها برای شرکت در این مراسم دعوت کرده‌بود.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،این در حالی است که تنش ارضی بین توکیو و پکن با مشاهده کشتی‌های چینی در آب‌های مورد مناقشه دو کشور در روز سه‌شنبه رو به تنش گذاشته است.

یوشیهیدا سوگا ،سخنگوی کابینه ژاپن در گفت‌و گو با خبرنگاران اعلام کرد دولت ژاپن به مقامات چین توضیح داده بود که با توجه به حمایت قابل توجه تایوان از این کشور ، توکیو در این مراسم رفتار مناسبی با تایوان خواهد داشت و موضعش در قبال تایوان تغییری نخواهد کرد اما پکن این موضوع را درک نکرد و نماینده اش در این مراسم حضور نداشت که بسیار مایه تاسف است.

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد پکن با اقدام ژاپن در برخورد یکسان با نمایندگان تایوان و نمایندگان دیپلماتیک و اعضای سازمان‌های بین‌المللی مخالف است.

در نخستین سالگرد فاجعه سونامی در ژاپن ، دولت یوشیهیکو نودا ،نخست وزیر وقت اسامی نمایندگان تایوان را از فهرست اسامی نمایندگان کشورها و مناطقی که از آنها برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌بود خارج کرد.

سخنگوی کابینه ژاپن در همین‌حال اعلام کرد در مراسم دومین سالگرد فاجعه سونامی هیچ نماینده دیپلماتیکی از کره‌جنوبی نیز حضور نداشت.

او افزود سئول روز دوشنبه به توکیو اطلاع داده است که غیبت نماینده این کشور به علت مشکلات اداری بوده‌است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول ، ژاپن و کره جنوبی بر سر مالکیت یک‌سری جزیره با یکدیگر اختلاف دارند.

کد خبر 205068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز