همشهری آنلاین: تسای اینگ ون با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تایوان و اعتراف رقیب وی به شکست، به عنوان نخستین بانوی تایوانی سکان رهبری این جزیره را در اختیار گرفت.

 پیروزی تسای در انتخابات تایوان | کومینتانگ شکست را پذیرفت

به گزارش ایرنا ، با اعلام نهاد رهبری تایوان و شکل گیری پیروزی این نامزد تایوانی عملا قدرت در اختیار حزب دمکراتیک ترقیخواه تایوان قرار گرفت که «تسای» هم از اعضای آن است.

اگرچه آرای نهایی هنوز اعلام نشده است اما اخبار منتشر شده از تلویزیون این منطقه نشان می دهد که «تسای» با قاطعیت پیروز انتخابات شده و همزمان حزب وی نیز تاکنون توانسته است 35 کرسی از 113 کرسی پارلمان تایوان را نیز از آن خود کند .

این در شرایطی است که «اریک چو» نامزد حزب کومینتانگ تایوان اعلام کرد که شکست را پذیرفته است.

وی افزود: دوره تازه ای در تایوان در حال شکل گیری است و باید قبول کرد که حزب حاکم کومینتانگ در انتخابات شکست خورده است.

این حزب امروز همچنین شکست انتخابات پارلمانی را هم تجربه کرده و تاکنون فقط توانسته است 10 کرسی مجلس را از آن خود کند.

آخرین شمارش آرا نشان می دهد که نزدیک به شش میلیون نفر تا بعد از ظهر امروز شنبه به وقت محلی به تسای رای دادند و «اریک چو» از حزب حاکم نزدیک به 2 میلیون رای از وی عقب تر بود و نامزدهای دیگر هم فاصله زیادی با او داشته اند.

آمار انتخاباتی منتشره تلویزیون تایوان هم نشان می دهد که تسای توانسته است 60 درصد آرا را از آن خود کند و رقیب وی «اریک چو» فقط 30 درصد آرای رای دهندگان را با خود داشته است.

حزب حاکم با انتشار بیانیه ای شکست امروز در انتخابات را پذیرفته و از رای دهندگان و حامیان خود عذرخواهی و از این بابت ابراز تاسف کرده است .

همزمان طرفداران «تسای» در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداخته و پیروزی حزب مخالف و اولین بانوی تایوانی را تاریخی توصیف کرده اند.

او یکی از رهبران دیگری است که به جرگه رهبران زن دنیا همچون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و پارک گئون هی رئیس جمهور زن کره ملحق شده است.

بسیاری از تحلیلگران بخصوص در تایوان بر این باورند که انتظار می رود دور تازه ای از سیاست بین الملل و سیاست منطقه ای با ورود این زن به رهبری تایوان آغاز شود.

اگرچه چین روابط خوبی با حزب دمکراتیک ترقیخواه که این زن عضو آن است ندارد و با ورود وی به صحنه قدرت حزب حاکم همین حزب خواهد بود اما او سعی کرده است در مناظره های اخیر خود در تایوان نشان دهد به دنبال تیرگی روابط با چین نیست.

او گفته بود که اگر به پیروزی برسد می تواند با چین وارد گفت و گو شده و مشترکا راهکارهایی را برای تعامل و بهبود مناسبات دو سوی تنگه تایوان دنبال کنند.

روزنامه «ساوت چاینا» هنگ کنگ می نویسد که به قدرت رسیدن «تسای» می تواند بسیاری از تحولات را در تنگه تایوان و کل منطقه شامل شود.

اما مهمترین نکته اینجاست که به قدرت رسیدن یک رهبر زن در تایوان زنان بیشتری را برای حضور در دنیای سیاست در کل جهان تشویق خواهد کرد.

در انتخابات 18 میلیون نفر از جمعیت 23 میلیون نفری این جزیره حق رای داشتند.

در پی یک جنگ داخلی در سال 1949 تایوان از خاک اصلی چین جدا شد ولی این کشور همچنان تایوان را به عنوان جزیره ای که بخشی از خاک چین است، می داند.

کد خبر 321764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha