همشهری‌آنلاین: فنگ شین کوان، وزیر دفاع جدید تایوان اعلام کرد این جزیره اقدام چین را در اعلام منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی به رسمیت نخواهد شناخت.

اداره امنیت ملی تایوان نیز هشدار داده این اقدام ممکن است موج جدیدی از تنش را در منطقه به دنبال داشته باشد.

 اقدام چین در ایجاد منطقه شناسایی دفاع هوایی با محکومیت ژاپن و آمریکا مواجه شد. 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مقام‌هاي آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند حکم دیوان بین‌المللی که چند هفته دیگر درارتباط با پرونده شکایت فیلیپین از چین بر سر ادعای مالکیت این کشور بر دریای چین جنوبی صادر خواهد شد ممکن است چین را تحریک به اعلام منطقه شناسایی دفاع هوایی کند.

چین برنامه‌های این کشور را برای اعلام چنین منطقه‌ای بر فراز دریای چین جنوبی تایید یا رد نکرده و در عین حال اعلام کرده است هرگونه تصمیمی در این زمینه بر اساس سطح تهدیدها اتخاذ خواهد شد و این کشور از هر حقی برای این اقدام برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از تایپه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه 16خرداد اعلام کرد واشنگتن هرگونه اقدام چین را در ایجاد منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی " تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده " می‌داند.

کری روز دوشنبه در آغاز گفت‌وگوهای راهبردی که در سطح مقام‌هاي بلندپایه در پکن برگزار می شد افزود: «آمریکا به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای مناقشه بر سر دریای چین جنوبی است و تنها موضع ما این است که اجازه دهیم این مسئله در چارچوب حاکمیت قانون ، دیپلماسی ، گفت‌وگو و نه اقدام یکجانبه حل و فصل شود.»

او افزود: از همه کشورها می‌خواهیم برای این مسئله راه‌حلی دیپلماتیک که ریشه در هنجارهای بین‌المللی و حاکمیت قانون دارد پیدا کنند.

کد خبر 336095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha