مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدارک جدید نشان می‌دهند ماهواره آژانس فضایی اروپا در مدار زمین سال 2011 توانسته بود زمین‌لرزه هولناک ژاپن که منجر به مرگ 16 هزار نفر و تخریب بخش بزرگی از این کشور شد را ردیابی کند.

ماهواره

بر اساس گزارش BBC، در این گزارش جدید که در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده آمده‌است که درپی وقوع زمین‌لرزه توهوکو، امواج فروصوت اتمسفری منتشر شده‌اند که شامل نوساناتی از تراکم هوا و شتاب‌گیری امواج هوا بوده‌است.

ماهواره کاوشگر چرخشی گرانش اقیانوسی یا GOCE ماهواره فوق حساس آژانس فضایی اروپا است که عملکردی مانند یک لرزه‌نگار مدارگرد دارد. دانشمندان براین باورند که زلزله نه تنها می‌تواند امواج لرزه‌ای ایجاد کند، بلکه لرزه‌های شدید می‌توانند سطح زمین را مانند یک طبل بزرگ بلرزانند و این لرزه سطحی امواج صوتی از خود ایجاد می‌کند که به سمت بالا و در میان اتمسفر پخش می‌شوند و GOCE نیز درست به منظور ردیابی این امواج طراحی و ساخته شده‌است.

بر اساس این گزارش، زلزله 9 ریشتری 11 مارچ 2011 در ژاپن امواج ضربه‌ای را به میان اتمسفر پخش کرده‌است که این ماهواره توانسته آنها را ردیابی و ثبت کند. این سیگنال‌ها در دو موقعیت در مسیر مدار ماهواره به واسطه عبور جبهه فروموج متقاطع و تشدید شده امواج فروصوت ناشی از امواج لرزه‌ای سطحی، ردیابی شده‌اند. به همین واسطه در پی وقوع زمین‌لرزه آشفتگی بیش از 11 درصد در تراکم هوا و شتاب عمودی امواج هوا ردیابی شده‌است. این آشفتگی به واسطه امواج صوتی با سرعت عمودی بیش از 130 متر بر ثانیه به وجود آمده بود.

ماهواره اولین بار این سیگنال‌ها را پس از عبور از فراز اقیانوس آرام،‌30 دقیقه پس از وقوع زمین‌لرزه و سپس 25 دقیقه بعد بر فراز اروپا ثبت کرده‌است.

کد خبر 205010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز