دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرگ و میر ناشی از زمین‌لرزه در قرن 21 نسبت به دیگر دوره‌های تاریخی متداول‌تر بوده‌ و به گفته دانشمندان،‌در قرن حاضر تعداد قربانیان زمین‌لرزه‌ها به سه میلیون نفر خواهد رسید.

زمین‌لرزه

بر اساس گزارش دیسکاوری، لرزه‌شناسان آمریکایی اعلام کردند در قرن 21 تعداد مرگ و میر ناشی از زمین‌لرزه نسبت به دیگر قرن‌ها بسیار بیشتر بوده‌ و در صورت عدم کنترل تعداد مرگ‌و‌میر افزایش خواهد داشت. به گفته این محققان دلیل بیشتر بودن مرگ‌و میر در این قرن خود زمین‌لرزه نبوده است، بلکه افزایش جمعیت شهر‌ها و افزایش تعداد ساختمان‌هایی که در هنگام زمین‌لرزه تخریب می‌شوند،‌عامل اصلی این افزایش به شمار می‌رود.

تخمین‌ها نشان می‌دهند درحدود 2.6 تا 3.1 میلیون نفر در قرن 21 جان خود را بر اثر وقوع زلزله  از دست خواهند داد. همچنین تعداد زمین‌لرزه‌هایی با آمار مرگ و میر بالاتر از 50 هزار نفر به 25 بار رسیده است، درحالی‌که تعداد این زمین‌لرزه‌ها در قرن بیستم هفت بار بوده‌است. در محاسبه این ارقام فرض بر این است که جمعیت جهان تا سال 2100 به بیش از 10.1 میلیارد نفر خواهد رسید.

لرزه شناسان برای کاهش خسارت‌های جانی ناشی از وقوع این زمین‌لرزه‌ها بنای ساختمان‌های ضد‌زلزله را توصیه کرده‌اند. به گفته محققان مرکز مطالعات زمین‌شناسی آمریکا، USGS بدون افزایش مقاوم‌سازی لرزه‌ای و بدون بنای ساختمان‌های ضد لرزه در مناطق زلزله‌خیز در مقیاس جهانی، تعداد زمین‌لرزه‌های فاجعه‌بار و مرگ و میر ناشی از آنها به افزایش خود ادامه خواهد داد و پیش‌بینی انجام شده به حقیقت خواهد پیوست.

متاسفانه از آنجایی که بسیاری از مناطق شلوغ،‌مناطق فقیر‌نشین هستند،‌افراد از منابع مالی کافی برای ساخت خانه‌های ضدزلزله برخوردار نیستند،‌ تراژدی زمین‌لرزه هائیتی در سال 2010 نمونه‌ای دردناک از این موضوع است. با این‌همه سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند به کشورها کمک کنند تا بر محدودیت‌هایی که در اثر فقر برایشان به وجود آمده غلبه کنند. گروه‌هایی از قبیل مهندسان بدون مرز که نیروی متخصص پروژه‌های عمرانی در مناطق محروم را تامین می‌کنند از جمله چنین فعالیت‌هایی هستند.

کد خبر 203001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز