یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کنگره خلق چین پس از چهار روز نشست و تعیین مقامات دولتی به‌کار خود پایان داد.

چین

 دیروز در آخرین روز نشست چهار‌روزه، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر درباره سیاست‌های کلی کشور و نگاه خود به آن صحبت کردند. به گزارش شینهوا، شی جینپینگ که روز پنجشنبه تصدی یک دوره 10ساله ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت، در نخستین سخنرانی خود در این مقام خواستار تداوم اعتماد به سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی و تلاش مجدانه برای تحقق رؤیای چینی شد. وی گفت: رؤیای چینی رؤیای کل یک ملت و نیز تک‌تک افراد است. وی افزود: برای تحقق رؤیای چینی، چین باید روش چینی را در پیش بگیرد؛ یعنی سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی. رئیس‌جمهور جدید چین وعده رنسانس بزرگ را به ملت چین داد و گفت که برای این هدف تلاش می‌کند.

به گفته وی، مردم چین باید به‌نظریه، مسیر و نظام سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی اعتماد کنند. شی جینپینگ اکنون علاوه بر ریاست‌جمهوری چین، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی حزب کمونیست نیز هست. وی روز پنجشنبه با رأی اکثر بیش از 2950نفر عضو کنگره ملی خلق به ریاست‌جمهوری برگزیده شد. رئیس‌جمهور جدید با تشکر از هوجین‌تائو رئیس‌جمهور سابق، از خدمات برجسته وی تقدیر کرد.

جینپینگ همچنین ضمن ابراز تشکر از نمایندگان کنگره ملی خلق برای اعتمادی که با انتصاب وی به ریاست‌جمهوری کرده‌اند، افزود: انتخاب وی به‌معنای رسالتی باشکوه و مسئولیت‌های عمیق است. شی جینپینگ در پایان گفت: من همیشه به سرزمین مادری و به مردم وفادار خواهم بود و تمام وقت و انرژی‌ام را به وظایف و مسئولیت‌های خود برای خدمت‌کردن به مردم اختصاص می‌دهم. پس از سخنرانی شی جینپینگ، نشست کنگره ملی خلق به پایان رسید، اما لی‌کیکیانگ نخست‌وزیر پس از آن در برابر خبرنگاران قرار گرفت.

وی در این مصاحبه خبری گفت: با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا همکاری می‌کند تا نوعی جدید از همکاری را برای صلح در منطقه آسیا و اقیانوس آرام ایجاد کند. کیکیانگ خواستار تمام شدن بحث حملات سایبری بین آمریکا و چین شد. وی مشخصاً به موضوع حضور گسترده‌تر نیروهای آمریکایی در آسیا یا دعواهای ارضی پکن با همسایگان خود اشاره نکرد و در عوض از منافع مشترک میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان صحبت کرد. نخست‌وزیر چین افزود:

چین و ایالات متحده باید تعامل سالمی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام داشته باشند و می‌توانیم از این نقطه برای ساختن نوع جدیدی از رابطه بین این قدرت‌ها حرکت کنیم. وی این رابطه را برای صلح و توسعه در این منطقه و کل جهان سودمند توصیف کرد. کیکیانگ درباره موارد اختلاف بین دو کشور ازجمله فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی و ادعاهای ارضی چین در دریای جنوب و شرق چین صحبت نکرد. وی همچنین به طرح‌های اخیر آمریکا برای تقویت دفاع موشکی درباره تهدیدهای کره‌شمالی اشاره‌ای نکرد، اما به موضوع اتهام آمریکا به چین درباره حملات سایبری از این کشور به سامانه‌های کامپیوتری ارتش، دولت، شرکت‌ها و رسانه‌های آمریکایی اشاره کرد.

وی گفت: نباید اتهام‌های بی‌پایه به هم بزنیم و باید وقت بیشتری را صرف کارهای عملی کنیم که به امنیت بیشتر در فضای سایبری کمک می‌کند. کیکیانگ تصریح کرد: امنیت فضای سایبری یک مشکل جهانی است و چین از این اقدام‌ها پشتیبانی نمی‌کند و حتی با آن مخالف است. واشنگتن رخنه‌گران کامپیوتری چین را متهم می‌کند که می‌کوشند به اسرار نظامی، تجاری و صنعتی آمریکا دست یابند و به همین منظور می‌کوشند از طریق اینترنت به سامانه‌های کامپیوتری در این کشور نفوذ ‌کنند.

واشنگتن مشخصاً یک واحد ارتش خلق را متهم کرده که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند. اخیراً پکن نیز دست به اقدام مشابهی زد و گفت که رخنه‌گران آمریکایی سال‌هاست که می‌کوشند به سامانه‌های کامپیوتری این کشور نفوذ کنند. اوباما روز پنجشنبه که جینپینگ به سمت ریاست‌جمهوری چین انتخاب شد، در مکالمه تلفنی با وی، درباره موضوع رخنه کامپیوتری از طریق اینترنت ابراز نگرانی کرد.

کد خبر 205705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز