دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیک رابرتسون خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی سی.ان.ان که قبل و پس از تجاوز نظامی آمریکا به عراق اقدام به پوشش خبری کرده بود از فریب خوردن خود از بابت رسوایی اطلاعات جاسوسی گمراه کننده سیاستمداران غربی گفت.

خبرنگار سی.ان.ان ازفریب خود درجنگ عراق گفت

ایرنا نوشت: در آستانه دهمین سالگرد آغاز تجاوز نظامی غرب به عراق با پیشگامی آمریکا، رابرتسون در گزارش ویژه این شبکه به صراحت گفت: بارها از خود پرسیده ام که چگونه فریب خوردیم.

در گزارش خبرنگار ارشد سی.ان.ان به سخنان غیرواقعی سال 2003 میلادی ˈتونی بلرˈ نخست وزیر وقت انگلیس مبنی بر توان تسلیحات شیمایی و کشتار جمعی رژیم صدام و پنجم فوریه همان سال ˈکالین پاولˈ وزیر امورخارجه آمریکا در زمینه سلاح های بیولوژیک عراق اشاره شده است.

نیک رابرتسون در این برنامه همچنین گزارش چهار ماه قبل از تجاوز نظامی آمریکا به عراق را که از بغداد تهیه کرده بود، پخش کرد.

خبرنگار ارشد سی.ان.ان در این گزارش با بازگشت به گذشته و تهیه گزارش های خبری خود گفت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل پاسخ درستی به آنها نمی دادند و دسترسی به سایت های که احتمال وجود تسلیحات کشتار جمعی می شد، اندک بود.

رابرتسون اعتراف کرد نه بازرسان سازمان ملل و نه ما خبرنگاران نتوانستیم پاسخ مستقیمی برای وجود سلاح ها کشتار جمعی بیابیم.

خبرنگار ارشد سی.ان.ان گفت: بارها از خود پرسیدم که چگونه فریب خوردیم.

وی اطلاعات گمراه کننده سازمان های جاسوسی غرب و قمار بزرگی که صدام بر تجاوز نظامی آمریکا به عراق انجام داد و در نهایت همه چیز را از دست دادد، باعث وقوع جنگ خواند.

رابرتسون گفت: پس از سقوط صدام به عراق بازگشتم و از اماکنی که گفته می شد در آن سلاح های کشتار جمعی قرار داشته بازدید کردم. که یکی از این مکان ها به گفته مقامات عراقی مرکز تنظیم و تعمیر دستگاه های فرکانس رادیویی بود.

به گفته رابرتسون در سه سایت دیگر که سی.ان.ان آن زمان بازدید کرد، چیزی پنهان نبود.

خبرنگار ارشد سی.ان.ان گفت؛ کمیسیون اطلاعات آمریکا درامور سلاح های کشتار جمعی نتیجه گیری کرد که داستان این سلاح ها در عراق یکی از بزرگترین شکست ها سیاسی و درمعرض عموم، در تاریخ معاصر آمریکا بوده است.

در پایان گزارش، رابرتسون در ویژه برنامه سی ان ان گفت: آنجا بودم و از جنگ زخم خورده ام، و همواره درا ین فکرم که چگونه امکان داشت این اتفاق نمی افتاد.

سی.ان.ان گزارش داد: نظرسنجی ها نشان می دهد، افکار عمومی درآمریکا بگونه گسترده جنگ عراق را یک اشتباه میدان د.

این شبکه تلویزیونی افزود این درحالی است که ˈجب بوشˈ فرماندار سابق ایالت فلوریدا و برادر ˈجرج بوش پسرˈ رییس جمهوری سابق آمریکا دراظهاراتی به این شبکه، ضمن دفاع از اقدام برادرش گفته است تاریخ فعلا قادر به قضاوت درباره جنگ عراق نیست.

آمریکا 20 مارس سال 2003 همراه سایر متحدان غربی خود به بهانه وجود سلاح های شیمایی و کشتار جمعی به عراق حمله کرد.

آخرین گروه از نظامیان متجاوز آمریکایی 15 دسامبر سال 2011 از خاک عراق خارج شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار قربانیان جنگ عراق از مارس 2003 تا آوریل 2009 میلادی را بیش از 110 هزار نفر اعلام کرد، در حالیکه دیگر منابع آمار دیگری داده اند.

ˈعراق بادی کانت پراجکتˈ شمار قربانیان جنگ عراق را ازمارس 2003 تا دسامبر 2012 را در مجموع بیش از 172 هزار نفر اعلام می کند.

کد خبر 204960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز