گروه بین‌الملل: گشتزنی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در آسمان عراق بدون اطلاع دولت این کشور خشم مقام‌های بغداد را به‌دنبال داشته است و می‌تواند باعث تنش‌های جدیدی در روابط دو طرف شود.

هواپیمایی بدونه سرنشین

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد که مقام‌های دولت آمریکا در گزارش شاخه امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه این کشور تایید کرده‌اند که استفاده از هواپیماهای کوچک بدون سرنشین در عراق به‌عنوان بخشی از برنامه‌های این کشور برای تأمین امنیت سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا صورت می‌گیرد. گروهی از مقام‌های ارشد عراق اما با تأکید بر مخالفت با این مسئله چنین اقدامی را نقض حاکمیت این کشور خوانده‌اند.

مقام‌های دولت عراق اعلام کرده‌اند که این اقدام واشنگتن بدون رایزنی و مشاوره با دولت این کشور صورت گرفته است. علی الموسوی، از مشاوران نوری مالکی نخست‌وزیر، فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی و عدنان الاسدی وزیر کشور عراق در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز تأکید کردند که در این رابطه با آنها مشاوره‌ای نشده است. وزیر کشور عراق در گفت‌وگوی خود با این روزنامه ضمن ابراز نارضایتی از این اقدام تأکید کرد: آسمان عراق متعلق به عراقی‌هاست نه آمریکا.

این گزارش نشان می‌دهد درحالی‌که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تا پیش از این در اختیار پنتاگون و سیا بوده است اکنون استفاده از این هواپیماها توسط آمریکا به بهانه تأمین امنیت منافع خود در کشورهای مختلف گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. براساس برنامه اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در این زمینه قرار است در اختیار شرکت‌های پیمانکار در عراق قرار بگیرد. بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در عراق قرار دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۵ هزار نیروی شرکت‌های خصوصی امنیت ۱۱ هزار پرسنل این سفارتخانه را تأمین می‌کنند. استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بخشی دیگر از تلاش‌های وزارت امور خارجه آمریکا در فعالیت‌هایی است که پیش از این در اختیار نیروهای نظامی این کشور در عراق بوده است. گفته می‌شود براساس این طرح قرار است استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای دیگری مانند پاکستان و اندونزی که از سوی آمریکا پر خطر خوانده شده‌اند هم افزایش یابد.

اختلاف نظر درباره استفاده از این هواپیماها در حالی رخ داده است که یک ماه از پایان حضور نظامی آمریکا در عراق می‌گذرد. دولت آمریکا براساس توافقنامه خود با عراق همه مسئولیت‌های امنیتی و حاکمیت عراق را در پایان سال گذشته میلادی به عراقی‌ها واگذار کرد اما چند هزار نیروی نظامی خود را برای محافظت از سفارتش در بغداد با موافقت دولت عراق نگه‌داشته است. آمریکا با وجود خروج نیروهای نظامی خود از عراق تلاش بسیاری دارد تا نفوذ خود را در این کشور حفظ کند و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع‌آوری اطلاعات، عملیات جاسوسی و حملات موشکی کمک بسیاری در این رابطه می‌تواند انجام دهد. استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای مختلف به‌ویژه در منطقه مرزی پاکستان و افغانستان در زمان دولت اوباما رشد چشمگیری داشته است.

تلاش پنتاگون برای مذاکرات نظامی جدید با عراق

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت آمریکا در تلاش است مذاکرات جدیدی را با مقام‌های دولت عراق درباره روابط نظامی آغاز کند. به گزارش آسوشیتدپرس منابع آگاه در دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که مقام‌های آمریکایی می‌خواهند طی یک یا 2 ماه آینده با دولت عراق درباره توسعه روابط نظامی خود در زمینه‌های مختلف ازجمله برگزاری رزمایش، آموزش و دیگر شکل‌های همکاری‌های امنیتی گفت‌وگو کنند. مقام‌های دولت آمریکا با رسیدن موعد خروج نیروهای نظامی خود از عراق در تلاش بودند بخشی از نظامیان خود را در خاک این کشور حفظ کنند اما این مسئله با مخالفت مقام‌های عراقی میسر نشد. مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که در مذاکره با مقام‌های عراقی قصد دارند نقش پر رنگ‌تری در آموزش نیروهای مسلح این کشور داشته باشند. مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور به تازگی اعلام کرده‌اند که نیروهای نظامی عراق توانایی مقابله با تهدیدهای داخلی را دارند اما توانایی این کشور در مقابله با تهدیدهای خارجی محدود به حساب می‌آید. در هفته‌های گذشته همزمان با خروج نیروهای آمریکایی عراق شاهد بحران‌سازی‌ ائتلاف العراقیه و افزایش حملات تروریستی در این کشور بوده است.

پایان تحریم پارلمان از سوی العراقیه

با مقاومت دولت نوری مالکی، ائتلاف العراقیه سرانجام از پایان تحریم جلسات پارلمان این کشور خبر داد. ائتلاف العراقیه در ماه دسامبر سال گذشته از حضور در مجلس سرباز زد و پس از آن جلسات کابینه را هم تحریم کرد. هر چند که نمایندگان این ائتلاف قرار است بار دیگر در جلسات پارلمان حضور یابند اما مقام‌های این ائتلاف گفته‌اند که همچنان در جلسات دولت حضور نخواهد یافت.
طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهور عراق از این ائتلاف پس از صدور حکم بازداشتش به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی به منطقه خودمختار کردستان عراق فرار کرد و مقام‌های این منطقه هنوز او را برای محاکمه به دولت عراق تحویل نداده‌اند.

کد خبر 158852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز