همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با استناد به گزارش جدید دانشگاه میشیگان آمریکا، افزایش موارد نقص عضو در نوزادان عراقی بویژه در شهر فلوجه را نتیجه جنایت نظامی غرب به پیشگامی واشنگتن در عراق خواند.

این روزنامه انگلیسی روز دوشنبه نوشت: در حالیکه هنوز یک ماه تا انتشار یافته های سازمان بهداشت جهانی درباره مشروعیت حداقل دو مورد از عملیات نظامییان آمریکا و ائتلاف غربی در شهر فلوجه باقی مانده است، یک مطالعه جدید از افزایش وحشتناک ناهنجاری های مادرزادی بین کودکان پس از این حملات حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، شواهد محکم و قانع کننده ای بیانگر وجود رابطه میان افزایش نقص عضو، ناهنجاری نوزادان و سقط جنین با حملات نظامی در عراق است.

در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است: به گفته مژگان ثوابی اصفهانی متخصص سم شناسی محیطی و یکی از نویسندگان این گزارش در دانشگاه میشیگان، موارد مشابهی نیز بین کودکان متولد در بصره پس از حمله نیروهای انگلیسی به این شهر مشاهده شده است.

به نوشته ایندیپندنت، به دنبال کشته شدن چهار کارمند شرکت امنیتی و جاسوسی بلک واتر آمریکا در فلوجه، نیروی دریایی این کشور نخستین بار در آوریل 2004 این شهر را هدف بمباران ها قرار داد و هفت ماه پس از آن نیز این اقدام را تکرار کرد که یکی از سنگین ترین عملیات نیروی هوایی آمریکا در عراق به شمار می رود.

در این گزارش افزوده شده است: نیروهای آمریکایی پس از گذشت مدتی اعتراف کردند که در حملات خود از گلوله های فسفر سفید استفاده کرده بودند و با وجود اینکه هرگز به استفاده از اورانیوم ضعیف شده اذعان نکرده اند، اما براساس مبانی علمی، میان این ماده و افزایش موارد ابتلا به سرطان و نقایص مادرزادی، رابطه وجود دارد.

ایندیپندنت در ادامه گزارش خود نوشته است: یافته های جدید که در بولتن آلودگی های محیطی و سم شناسی منتشر شده، تایید نتایج قبلی است که مهمات مورد کاربرد آمریکا و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جنگ عراق،منجر به افزایش وسیع بحران سلامتی در این کشور شده است.

این اطلاعات، جدیدترین گزارش در ارتباط با رابطه بمباران ها و افزایش موارد نقایص مادرزادی نوزادان است و یافته های اولیه این تحقیقات نیز که سال 2010 به دست آمده است، سبب شد تا سازمان بهداشت جهانی در این زمینه پژوهش بیشتری انجام دهد.

روزنامه انگلیسی ادامه داده است: گزارش این سازمان که ماه آینده منتشر می شود، احتمالا دربرگیرنده خبر افزایش موارد نقص مادرزادی نوزادان پس از آغاز درگیری ها در عراق است.

در این تحقیق 9 منطقه پر خطر از جمله بصره و فلوجه بررسی شده است و انتظار می رود که سازمان بهداشت جهانی خواستار تحقیقات بیشتر برای تعیین دقیق عوامل این بحران شود.

جدیدترین مطالعات نشان می دهد، در فلوجه بیش از نیمی از همه نوزادان بین سال های 2007 تا 2010، با یک ناهنجاری متولد شده اند که این رقم قبل از آغاز درگیری ها حدود یک مورد در هر 10 تولد بوده است و پیش از سال 2000 نیز کمتر از دو درصد نوزادان با نقایص مادرزادی متولد می شده اند.

بنا بر گزارش ایندیپندنت، براساس یافته های این تحقیق همچنین بیش از 45 درصد بارداری ها در فاصله 2004 تا 2006 به سقط جنین منجر شده، در حالیکه این رقم پیش از بمباران های سال 2004 تنها حدود 10 درصد بوده است.

از سوی دیگر، بین سال های 2007 و 2010، از هر شش بارداری یک مورد به سقط جنین منجر شده است.

این تحقیق که به بررسی سوابق سلامتی 56 خانواده در فلوجه و نیز تولد نوزادان در بصره پرداخته، به این نتیجه رسیده که از هر هزار کودک متولد شده در یکی از بیمارستان های بصره در سال 2003، یعنی زمانی که این شهر هدف حمله نیروهای انگلیسی قرار گرفت، 20 نوزاد دچار نقایص و ناهنجاری های مادرزادی شده اند که در مقایسه با آمار یک دهه قبل از این تحقیق، 17 برابر شده است.

نویسندگان مقاله در ادامه گزارش خود افزوده اند: میان افزایش موارد ناهنجاری های مادرزادی در این دو شهر و قرار گرفتن در مقابل آثار فلزات ناشی از انفجار بمب ها و گلوله باران غربی ها، رابطه وجود دارد.

دانشمندان در بررسی نمونه های گرفته شده از موی سر ساکنان فلوجه، دریافتند که میزان سرب در کودکان دچار ناهنجاری در مقایسه با دیگر کودکان، پنج برابر و جیوه 6 نیز برابر بیشتر است.

همچنین سرب موجود در دندان های نوزادان بیمار در بصره 3 برابر بیشتر از کودکان مناطق دیگر است.

برپایه اظهارات دکتر ثوابی اصفهانی، ˈاین نخستین بار است که اثر فلزات در جمعیت این منطقه دیده می شود و شواهد محکمی نیز در دست است که نشان می دهد، افزایش وحشتناک نقایص و ناهنجاری های مادرزادی با آلودگی های فلزات سمی که بر شبکه عصبی تاثیر می گذارند، ارتباط داردˈ.

این کارشناس همچنین با توصیف یافته های تحقیق ها به عنوان ˈهمه گیریˈ و نوعی ˈبحران سلامت عمومیˈ در منطقه، گفت: تاثیر منفی بمباران های گسترده و مداوم این مناطق،آشکارا در موارد نقص عضو و ناهنجاری دیده می شود، زیرا هیچ منبع دیگری برای ایجاد آلودگی های فلزات سمی در مناطق مورد بررسی را نمی توان شناسایی کرد.

به نوشته ایندیپندنت، پروفسور ˈآلاستر هایˈ متخصص سم شناسی محیطی دانشگاه ˈلیدزˈ انگلیس نیز آمار و ارقام ارائه شده در این تحقیق را ˈغیر عادی ونگران کنندهˈ توصیف کرد و افزود: آمار نگران کننده موارد سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی نباید نادیده گرفته شود.

به نوشته این روزنامه، وی احتمال قرارگرفتن مردم در معرض سرب و جیوه را در شرایط بمباران های وسیع و انفجار گسترده مهمات زیاد دانست و افزایش میزان استرس ساکنان این منطقه در دوره درگیری ها را نیز از دیگر عوامل احتمالی بروز اینگونه ناهنجاری ها ذکر کرد.

در حالیکه مستندات رسمی این گزارش براساس تحقیقات گسترده بین المللی در مناطق آلوده انتشار یافته و مسئول انجام آن نیز سازمان بهداشت جهانی است، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به ایندیپندنت گفته است: تاکنون گزارشی رسمی از رابطه میان بروز این ناهنجاری ها در بصره و فلوجه و قرار گرفتن در معرض فلزات ناشی از انفجار مهمات نیروهای غربی، دریافت نکرده ایم.

همچنین این روزنامه به نقل از سخنگوی دولت انگلیس که نیروهای نظامی این کشور نیز بارها اقدام به بمباران شبه شیمیایی عراق کرده اند، نوشت: تاکنون هیچ مدرک معتبر علمی یا پزشکی موید این ارتباط در بصره به دست ما نرسیده است.

اما ثوابی اصفهانی ضمن تاکید بر لزوم ادامه نمونه برداری گسترده و پاکسازی محیط زیست از آلودگی ها، درباره افزایش این موارد در آینده نزدیک نیز هشدار داد و گفت: به محض دریافت بودجه، تحقیقات گسترده ای نیز در زمینه ثبت وجود اورانیوم ضعیف شده در نمونه های به دست آمده از کودکان، انجام خواهد شد.

کد خبر 187948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز