همشهری آنلاین: مراسم نمادین خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق که در آن پرچم آمریکا پایین کشیده شد و پرچم عراق به اهتزاز درآمد روز پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این مراسم که در فرودگاه عراق با حضور لئون‌ پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، لوید اوستین، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق، مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا و دیگر مسئولان آمریکایی و عراقی و 160 تن از سربازهای آمریکایی برگزار شد، پرچم آمریکا پایین آورده شده و پرچم عراق به اهتزاز درآمد.

این اقدام آخرین گام برای پایان دادن به اشغالگری هشت ساله آمریکا در عراق و خروج نیروهای اشغالگر از این کشور به شمار می‌آید.

در این مراسم بابکر زیباری، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق و سخنگوی ارتش عراق نیز حضور داشت.

این در حالی است که هم چنان 4000 سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند و قرار است تا پایان سال جاری از خاک عراق خارج شوند.

پانه‌تا: آمریکایی‌ها هیچ گاه درس‌های جنگ عراق را فراموش نمی‌کنند

در همین حال وزیر دفاع آمریکا در مراسم خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: اجازه نخواهیم داد کسی دستاوردهای ما در جنگ عراق را خدشه‌دار کند.

به گزارش انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا که در مراسم خروج نیروهای آمریکایی از عراق شرکت کرده بود، در سخنانی در جمع حاضران در این مراسم عنوان داشت: آمریکایی‌ها هیچ گاه درس‌هایی را که از این جنگ گرفته‌اند فراموش نمی‌کنند و کشته‌هایی را که سربازان آمریکایی در جنگ عراق متحمل شده‌اند از یاد نخواهند برد.

وی در ادامه مدعی شد که نیروهای آمریکایی حافظ پیشرفت و امنیتی که هم‌اکنون در عراق به دست آمده است، خواهند بود.

پانه تا در ادامه سخنان خود عنوان داشت: به هیچ کس اجازه نخواهیم داد تا پیروزی‌هایی را که عراق بعد از رهایی از دیکتاتور خود به دست آورده، خدشه‌دار کند و ما از حرکت عراق به سوی صلح و شکوفایی حمایت خواهیم کرد و آمریکا بر اساس توافق‌نامه‌های موجود برای شکوفایی هرچه بیشتر عراق با این کشور همکاری خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا با تشکر از نیروهای آمریکا در عراق و فرماندهی این نیروها اعلام کرد که کشته شدگان آمریکایی در جنگ عراق به بیش از 4500 تن می‌رسند و 30 هزار آمریکایی نیز در این جنگ زخمی شده‌اند. این در حالی است که هزینه‌های عملیات نظامی آمریکا در عراق نزدیک به یک تریلیون دلار برآورد شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: پلیس عراق و ارتش این کشور می‌توانند با هر تهدیدی از سوی تروریست‌ها مقابله کنند و عراق از این پس خود مسئول برقراری امنیت و شکوفایی آینده خود خواهد بود.

در این مراسم جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق نیز از نقش نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای عراقی برای استقرار امنیت در کشور تشکر کرد و تاکید کرد که آمریکا تلاش خواهد کرد تا روابط مشترک خود را با بغداد افزایش دهد.

از سوی دیگر صدها تن از مردم عراق در شهر فلوجه در غرب بغداد در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند که قصد دارند به این مناسبت سه روز جشن در فلوجه برگزار کنند.

آن‌ها با یادآوری حملات نیروهای آمریکایی در سال 2004 به فلوجه و کشتار در این شهر، پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند و علیه نیروهای آمریکایی شعار سر دادند.

کد خبر 153932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز