شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی نظامی بغداد گفت هدف حمله اخیر در منطقه سبز بغداد نخست‌وزیر بوده‌است.

نوری مالکی

این حمله انتحاری روز دوشنبه در منطقه به شدت محافظت شده پایتخت عراق ، معروف به منطقه سبز رخ داد.

این‌که مهاجمان توانسته‌اند بمبی را وارد این منطقه کنند که گفته می‌شود بسیار و به شدت محافظت و کنترل می‌شود ؛ موضوعی است که هنگام خروج نیروهای آمریکا از عراق مسائل مختلفی را تداعی می‌کند.یکی از این ها می‌تواند تردید درباره توانایی عراق برای حفظ امنیت باشد.برخی نیز این را دلیلی برای ناتوانی عراق نمی‌دانند بلکه می‌گویند این حرکات می‌تواند با هدف القای چنین چیزی انجام بشود.

قاسم الموسوی، سخنگوی نظامی بغداد گفت که  یک مهاجم توانسته وسیله‌نقلیه‌ای را با 20 کیلو مواد منفجره روز دوشنبه وارد منطقه سبز کند و سپس تلاش کرد به کاروانی از دیگر وسایل نقلیه بپیوندد و وارد محوطه مجلس بشود.

اما در یکی از پست‌های بازرسی نگهبانان ورود او به مجتمع پارلمان به دلیل نداشتن مجوز لازم، جلوگیری کردند. سپس راننده ماشین را به پارکینگ مقابل ورودی مجلس برد؛ جایی که بسیاری از نمایندگان یا کارکنانشان ماشین‌هایشان را پارک می‌کنند و کمی بعد از آن ماشین منفجر شد.

در آن زمان مقام‌های رسمی گفتند از چگونگی بروز انفجار و این‌که آیا موشک یا خمپاره بوده یا کار مهاجم انتحاری بوده، اطلاعی ندارند.

روز جمعه الموسوی اطلاعات جدید را طبق گفته‌اش بر اساس اعتراف‌های یک گروه تروریستی ،اعلام کرد.آنها گفته‌اند قرار بود این بمب زمانی که نخست‌وزیر، نوری المالکی برای شرکت در یک جلسه وارد مجلس می‌شود، منفجر شود. الموسوی جزئیات بیشتری در این خصوصو ارائه نکرد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، او افزود که مقام‌های امنیتی با اطلاعاتی که پیش از این به دست‌آورده بودند به این نتیجه رسیده بودن که ممکن است مالکی در طی دیدارش از پارلمان مورد سو قصد قرار بگیرد.قرار بود او برای نمایندگان صحبت کند اما تاریخ قطعی اش اعلام نشده بود.

یک مقام امنیتی مطلع از تحقیق و بررسی‌های این حادثه گفت پلیس جسدی سوخته را در نزدیکی ماشین منفجر شده پیدا کردند و در حال بررسی و آزمایش دی ان ای برای تشخیص هویت آن فرد هستند.طبق خبرهای رسمی هنوز کسی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته‌است و مشخص نیست این جسد یک عابر بی‌گناه است یا مهاجم انتحاری.

وقتی بمب منفجر شد نوری المالکی در دفترش در بخش دیگری از منطقه سبز بود.

کد خبر 152836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز