همشهری آنلاین: نتایج تحقیق جدید دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد جنگ‌های امریکا در افغانستان و عراق در بلندمدت برای مالیات‌دهندگان امریکایی بین ۴ تا ۶ تریلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی به نقل از واشنگتن پست، نتایج این تحقیق که روز پنج‌شنبه (۸ فروردین) منتشر شد با احتساب هزینه معالجه و درمان کهنه‌سربازان مجروح و تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی امریکا را که با گذشت بیش از یک دهه از جنگ فرسوده شده‌اند اعلام شده است.

لیندا جی بیلمز، استاد سیاست دولتی در این گزارش تاکید کرد «امریکا در نتیجه پرداخت هزینه‌‌های زمان جنگ با محدودیت‌هایی در تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کارکنان و دیپلماسی، تحقیق و توسعه و ابتکار عمل‌های جدید نظامی مواجه خواهد شد.»

بیلمز افزود :«میراث تصمیم‌هایی که در جنگ عراق و افغانستان اتخاذ می‌شود برای چند دهه آتی بر بودجه‌های فدرال سایه می‌افکند.»

وی خاطرنشان کرد واشنگتن در جنگ‌های عراق و افغانستان تاکنون ۲ تریلیون دلار هزینه کرده است که فقط بخشی از هزینه نهایی این جنگ‌ها به شمار می‌رود.

بیلمز در ادامه تصریح کرد بهره‌ای را که واشنگتن باید برای قرض گرفتن مبالغی که هزینه مالی این جنگ‌ها را تامین می‌کند بپردازد نیز به هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان اضافه خواهد شد.

امریکا و انگلیس سال ۲۰۰۳ میلادی با نقض آشکار قوانین بین‌المللی و به بهانه یافتن تسلیحات کشتار جمعی به عراق حمله کردند اما چنین سلاح‌هایی هیچ‌گاه در این کشور یافت نشد.

طبق اعلام سازمان تحقیقاتی پراجت سنسورد که در کالیفرنیا مستقر است بیش از یک میلیون عراقی در نتیجه تهاجم تحت رهبری امریکا و اشغال کشورشان جان خود از دست دادند.

تهاجم تحت امر امریکا به افغانستان سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه مقابله با تروریسم آغاز شد. این تهاجم نظامی گرچه در ابتدا به برکناری طالبان از قدرت انجامید اما به رغم حضور هزاران نیروی خارجی در افغانستان، ناامنی سراسر این کشور را فراگرفته است.

طبق اعلام سازمان ملل، هزاران شهروند افغان در این جنگ که بیش از ۱۱ سال به طول انجامیده جان خود را از دست داده‌اند و صدها هزار نفر دیگر نیز آواره شده‌اند.

کد خبر 206643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز