همشهری آنلاین: یک نهاد مذهبی افغانستان با انتقاد از آمریکا به علت عدم تحویل زندان بگرام به مقامات کابل، هشدار داد این اقدام ایالات متحده می‌تواند عواقبی برای این کشور داشته باشد.

افغانستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پرس‌تی‌وی؛ «شورای علمای افغانستان» با صدور بیانیه‌ای از آمریکا خواست، کنترل زندان بگرام را به مقامات افغانی واگذار کند.

در بیانیه‌ شورای ملی علمای افغانستان که روز گذشته منتشر شد، آمده است که اگر واشنگتن زندان بگرام را دولت افغانستان واگذار نکند، با ارتش آمریکا به مثابه یک نیروی اشغالگر برخورد خواهد شد و می‌تواند برای این کشور عواقبی در پی داشته باشد.

همچنین در این بیانیه ضمن حمایت از اظهارات اخیر حامد کرزی علیه آمریکا، آمده است که این اظهارات خواست واقعی مردم مسلمان افغانستان است.

هفته گذشته کرزی ایالات متحده و طالبان را متهم به تبانی علیه افغانستان کرد تا حضور ارتش‌های خارجی در این کشور را توجیه کنند.

از مارس 2012 و پس از توافق واشنگتن و کابل برای تسلیم زندان بگرام به دولت افغانستان بیش از 3 هزار زندانی به مقام‌های افغان تحویل داده و یا آزاد شدند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نوامبر 2012 به نیروهای افغان دستور داد کنترل این زندان را به عهده بگیرند و مقام‌های امریکایی را به ناتوانی در عمل به مفاد توافقنامه کابل-واشنگتن به طور کامل متهم کرد.

امریکا و متحدانش اکتبر 2001 و به عنوان بخشی از جنگ موسوم به جنگ با تروریسم به افغانستان حمله کردند. هر چند این جنگ به ریشه‌کنی طالبان از قدرت انجامید اما پس از گذشت بیش از 11 سال نیروهای خارجی هنوز نتوانسته‌اند امنیت را در این کشور برقرار کنند.

کد خبر 205628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز