همشهری آنلاین: اقدامات شهرداری تهران برای پنجشنبه آخرسال، اعزام شهروندان تهرانی به جبهه های جنوب، آخرین قیمت بلیط برج میلاد در ایام نوروز، اقدامات شهرداری تهران برای چهارشنبه سوری، ایجاد پایانه معلولان از موضوعاتی است که در نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران مطرح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد هادی ایازی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده در شهرداری تهران، با عنوان طرح استقبال از نوروز گفت: شهرداری تهران برنامه‌های گسترده فرهنگی را در ایام تعطیلات نوروز پیش بینی کرده و در مناطق ۱، ۱۲ و ۲۰ برنامه‌های خاص نورورزی دیده شده است چراکه در منطقه یک تجریش اماکن زیارتی و تاریخی وجود دارد و همین طور منطقه ۱۲ به عنوان تهران قدیم است و در منطقه ۲۰ نیز امامزاده، آتشکده‌ها، چشمه علی و مکان‌های بسیار تاریخی دیگری وجود دارد که بر این اساس برنامه‌های گردشگری تدارک دیده شده است تا مسافران نوروزی و شهروندان از طریق اتوبوس‌ها و کالسکه‌هایی از این اماکن دیدن کنند.

وی ادامه داد: ما در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی بحث تور گردشگری تهران را دیده و هماهنگی‌های لازم در این سازمان به عمل آمده است و شهروندان می‌توانند با تماس با ۱۳۷ از اطلاعات دقیق تورهای گردشگری مطلع شوند.

اماکن دیدنی در نوروز

سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: مجموعه گالری‌ها، فرهنگسرا‌ها و سرای محلات، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، برج میلاد و به طور کلی تمامی مجموعه‌های شهرداری در ایام نوروز برنامه‌های گسترده فرهنگی را پیش بینی کردند و بر اساس پیش بینی در ایام نوروز ۳۰۰ هزار نفر از برج میلاد بازدید می‌کنند و این در حالی است که سال گذشته این تعداد ۱۰۰ هزار نفر بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایام تعطیلات نوروزی مصادف با دهه اول ایام فاطمیه است اظهار کرد: برنامه‌های در نظر گرفته در ایام نوروز مطابق با شئونات و ایام فاطمیه در نظر گرفته شده است و کارکنان شهرداری در این ایام به مرخصی نمی‌روند و به خدمات دهی به شهروندان خواهند پرداخت.

ایازی در ادامه گفت: برای طرح استقبال از نوروز بحث زیباسازی شهر، رفت و روب و توسعه فضای سبز در حال انجام است و در این راستا حدود ۵ میلیون کاشت لاله پیش بینی شده، همینطور ۷ میلیون نهال که ۱ میلیون آن درون خانه‌های شهروندان کاشته خواهد شد.

پنجشنبه آخرسال

ایازی درادامه در خصوص اقدامات شهرداری تهران برای پنج شنبه آخر سال اظهار کرد: دراین ایام کارکنان اتوبوسرانی، شرکت بهره برداری مترو و سازمان بهشت زهرا (س) در آماده باش ۱۰۰ درصد به سر می برند و در مجموعه سازمان بهشت زهرا (س) اقداماتی همچون عطرافشانی مزار شهدا، غبارروبی مزار اموات به انجام خواهد رسید همینطور فضایی برای بازی کودکان در نظرگرفته شه و برنامه‌های فرهنگی برای شهروندان تدارک دیده شده است.

وی افزود: اقدامات لازم در اتوبوسرانی نیز برای جا به جایی شهروندان به طور گسترده صورت خواهد گرفت. همچنین در پایانه‌ها اعضای خانه شهریاران جوان حضور یافته و مسافران نوروزی را از طریق بروشورهای راهنمای نقشه تهران و اماکن مذهبی و تاریخی پایتخت راهنمایی می‌کنند و در این پایانه‌ها، نقشه‌ها توزیع خواهد شد و همینطور ایستگاه‌های فرهنگی در مبادی ورودی شرق تهران مستقر می‌شوند که نقشه تهران و اماکن گردشگری آن را به دست مسافران نوروزی خواهد داد.

کاروان راهیان نور

معاون شهردار تهران در خصوص کاروان راهیان نوراظهار کرد: شهرداری تهران توفیق این را دارد که با همکاری سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج در ایام نوروز و فصل تابستان شهروندان را از مناطق مختلف تهران توسط کاروان راهیان نور به مناطق جنگی اعزام کند که این اقدام برای ایام نوروز یک هفته است که آغاز شده و هر روز از مناطق ۲۲ گانه پایتخت تعدادی از شهروندان به این مناطق جنگی اعزام می‌شوند و در این مورد برنامه‌های فرهنگی مختلفی نیز پیش بینی شده است.

ایازی افزود: امسال مقید بودیم افرادی را اعزام کنیم که تا کنون به این مناطق نرفته‌اند و یا کمتر رفتند و دربرخی از مناطق تعداد مراجعات ما بیش از ظرفیت بوده است.

بوستان اوین یا زندان

وی همچنین در مورد بحث تملک و تبدیل زندان اوین به بوستان گفت: این موضوع مستلزم این است که مکانی برای جابه جایی زندانیان در نظر گرفته شود و تامین اعتبار صورت گیرد و در حال حاضر مذاکرات اولیه صورت گرفته اما هنوز مکان جابه جایی مشخص نشده و به نظر می‌رسد این اقدام کمی زمان می‌برد اما خوشبختانه هم قوه قضائیه و هم شهرداری آماده اجرای این اقدام هستند.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا کمک‌های دولت به شهرداری به ویژه در حوزه اعتبارات مترو تا آخر سال محقق می‌شود یا خیر و اینکه چرا این اعتبارات همیشه روزهای اخر سال به دست شهرداری می‌رسد، اظهار کرد: هرچه زود‌تر این اعتبارات به دست ما برسد خوشحال شده و از آن استقبال می‌کنیم اما در هر حال ممکن است که دولت با مشکلاتی روبرو باشد و این اعتبارات آخر سال به دست ما برسد اما به هر حال بنا بر مصوبات مجلس اعتباراتی که باید دولت به شهرداری تخصیص دهد اجرایی شود اما آنگونه که انتظار می‌رفت تا کنون این اقدام صورت نگرفته و به طور کلی حداقل انتظار می‌رود دولت سهم خود را پرداخت کند و در غیر این صورت، شهرداری ناچار به تامین این هزینه می‌شود.

اسکان مسافران در بوستانها

معاون شهردار تهران در ادامه در مورد موضوع اسکان مسافران در بوستان‌های سطح شهر گفت: ما در شهرداری بنا بر تقاضایی که ایجاد می‌شود فضا را برای اسکان مسافران در بوستان‌ها ایجاد می‌کنیم که هم اکنون بحث زیر ساختی در حال آماده سازی است.

ایازی با اشاره به قیمت بلیط بازدید از برج میلاد گفت: برنامه‌های فرهنگی مختلفی در ایام تعطیلات نوروزی در برج میلاد برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها برپایی سفره هفت سین بزرگی است که همزمان با سال تحویل در برج میلاد چیده شده و همچنین اقوام مختلف کشور برنامه‌های مختلفی در این مکان برگزار می‌کنند و قیمت بلیط برج میلاد افزایش نمی‌یابد و شهروندان می‌توانند بلیط این برج را در باغ کتاب تهران با ۲۰ تا ۴۰ درصد تخفیف خریداری کنند.

پایانه معلولان

وی در ادامه در مورد مناسب سازی پارک‌های سطح شهر برای معلولان و همچنین وجود پایانه‌های مخصوص معلولان اظهار کرد: بوستان‌های ما در حال حاضر برای معلولان مناسب سازی شده است و امیدواریم تا هفته آینده بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه ویژه معلولان با عنوان پایانه معلولان انجام شود که از این تعداد ۶۰ دستگاه آن ون است و این اقدام خوبی بود که با تاکید شهردارتهران توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین درباره افزایش ساعت کاری مترو و اتوبوسرانی گفت: در این ایام تا زمانی که مسافر انبوه داشته باشیم چه اتوبوسرانی و چه مترو میزان ساعات افزایش می‌یابد.

چهارشنبه آخرسال

ایازی در ادامه در مورد اقدامات شهردری تهران برای چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: در چارچوب مصوبات وزارت کشور و استانداری موضوعات چهارشنبه آخر سال را دنبال می‌کنیم و اگر توافقات صورت گیرد شهرداری تهران برنامه‌هایی را در بوستان‌های سطح شهر به مناسبت این روز برگزار می‌کند اما به طور کلی در این حوزه اقدامات پیشگیری ضروری است و در این راستا شنبه آینده یک همایش برای آتش نشانان و دوشنبه آتی همایش ایمنی در برج میلاد با حضور آتش نشانان خواهیم داشت.

معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در فروردین ماه امسال شهرداری با مشکلات بارندگی و آبگرفتگی خیابان‌ها و مترو مواجه بود، آیا برای فروردین سال آینده اقدامات پیشگیرانه انجام شده است، گفت: شرکت خاکریز آب تا کنون موفق شده بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر، آبهای سطحی را از سطح شهر جمع آوری کند و امیدواریم با این اقدامات این مشکل به طور کامل برطرف شود؛ در این مورد تمهیدات لازم از سوی شهرداری انجام شده است.

کد خبر 203970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز