ستاد گردشگری شهرداری تهران امسال هم مانند هر سال قصد برپایی ایستگاه های نوروزی با عنوان «نوروزگاه» را در پایتخت داشت. اما امسال ویروس کرونا تقدیر برنامه های تهرانگردی و گردشگری در تهران را گونه دیگری رقم زد و ایستگاه های نوروزگاهی پایتخت به «نوروزخانه» در فضای مجازی تغییر شکل داد.

گردشگری

همشهری آنلاین - زهرا کریمی :سراغ «مهرشاد کاظمی» رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران رفتیم و با او درباره فعالیت های نوروزی این ستاد و تفاوت های آن با سال های گذشته گفت وگو کردیم.

نوروز امسال برای قطع زنجیره ویروس کرونا همه مردم به خانه ماندن دعوت شده اند. بنابراین ستاد گردشگری شهرداری تهران روزهای خلوتی دارد؟
تسلیم ویروسی مثل کرونا نمی شویم و گردشگری در تهران را تعطیل نمی کنیم. امسال قبل از آنکه این ویروس شیوع پیدا کند برنامه های شاد و متنوعی را در برنامه داشتیم. قرار بود امسال با توزیع نقشه گردشگری بین گردشگران حدود 300 مکان تفریحی، رفاهی، زیارتی، مذهبی و گردشگری را معرفی کنیم، قریب به 500 هزار بروشور چاپی در 100 ایستگاه گردشگری توزیع شود و 160 نوروزگاه در تهران برای برنامه هایی مانند شاهنامه خوانی، نوروزخوانی و علی خوانی برپا شود. برای پیشبرد هدف ها با سازمان میراث فرهنگی، آژانس های مسافرتی و مؤسسه های گردشگری مستقر در تهران جلسات متعدد برپا شده بود تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت ها میزبان شهروندان تهرانی و مردم ایران در پایتخت باشیم. به هر حال برپایی برنامه های نوروزی امسال لغو شد اما گردشگری در تهران را تعطیل نکردیم و مردم به بازدید از اماکن تاریخی و مراکز گردشگری در فضای مجازی دعوت شده اند.

برای تعطیل نشدن گردشگری چه تمهیداتی درنظر گرفته اید؟
برپایی مسابقات روزانه در اینستاگرام، معرفی روزانه موزه ها، مراکز گردشگری و اماکن تاریخی و زیارتی تهران رادر برنامه داریم. تهران یکی از شهرهای جذاب برای گردشگری و تفریح است به شرطی که درباره آن شناخت و اطلاعات داشته باشیم. برخی افراد نوروز هر سال برای گردش و سرگرمی به هر موزه ای به طور اتفاقی می رفتند یا به دلیل نداشتن اطلاعات درباره موزه های تهران فقط به بازدید از کاخ موزه ها می رفتند. امسال که مردم در خانه ها هستند 3 موزه، 2 مکان زیارتی و مراکز گردشگری و تفریحی که سال های اخیر در تهران ساخته شده است به آنها معرفی می شود. این اطلاعات می تواند برای انتخاب موزه برحسب سلیقه و علاقه شهروندان کمک بسزایی کند.
برپایی مسابقات در فضای اینستاگرام یکی دیگر از برنامه های اجرایی است. جوایز برگزیدگان حضور در تور رایگان نیمروزی تهران یا بازدید رایگان از موزه هاست. علاقه مندان می توانند برنامه های ستاد گردشگری شهرداری تهران را در اینستاگرام به نشانی Visitehran یا در سایت https://www.visitiran.ir/fa  مشاهده و ما را همراهی کنند. قبلاً صفحه اینستاگرام ستاد گردشگری حدود 12 هزار نفر فالور از تهران و سایر شهرهای کشور داشت. طی 3روز ابتدایی نوروز قریب به 500 نفر به فالورها اضافه شده است و این نشان می دهد که مردم در خانه هایشان برنامه ها را دنبال می کنند. به زودی برای این ایام یکسری برنامه های آموزشی و مسابقات دانش آموزی  و حکایت های مربوط به هویت محله های تهران هم اضافه خواهیم کرد. اگر ابتدای سال هیچ موزه ای برای بازدید باز نیست اما به طور حتم موزه ها در اواخر بهار و تابستان روزهای شلوغی خواهند داشت.

آیا برنامه های اطلاع رسانی و معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری فقط در ایام نوروز اجرا می شود؟
خیر. با توجه به استقبال شهروندان فعالیت مجازی ستاد در آینده نیز ادامه خواهد داشت. همچنین برای توسعه و رشد گسترش گردشگری در پایتخت قرار است سامانه بانک اطلاعاتی گردشگری تهران در قالب یک نقشه راهنمای کامل و جامع، راه اندازی و به زودی خدمات ارائه شود. اقدام دیگر هم افتتاح کتابخانه تخصصی  گردشگری است. در این کتابخانه 260 پایان نامه تخصصی و 450 کتاب در حوزه گردشگری جمع آوری شده است و پژوهشگران و گردشگران می توانند با مراجعه به این کتابخانه به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.
 

کد خبر 494937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha