اگر با دیدگاهی اجمالی اما منصفانه‌ به آنچه در محیط زندگی‌مان در فضاهای شهری، به‌ویژه در شش‌سال گذشته رخ داده، نگاهی داشته باشیم، حتی از نگاه یک شهروند عادی و نه دیدگاهی تخصصی، متوجه می‌شویم که درگذشته‌ای نه‌چندان دور وظایف شهرداری در دایره خدمات شهری آن خلاصه می‌شد، اما اکنون این فعالیت‌ها شامل امور فنی، عمرانی، فرهنگی و ورزشی است و تا آن اندازه این خدمات جنبه زیرساختی پیدا کرده که ارزیابی آن نیازمند دانش تخصصی و کارشناسی است.

اتوبوس تندرو

 در مدت ذکرشده در شهر تهران صدها طرح مهم اجرا شده است که برشمردن بعضی از آنها اهمیت پروژه‌های اجرا شده در بهبود زندگی شهروندان و محیط‌زیست شهری را آشکار می‌کند؛ احداث بزرگراه‌های جدید همراه با تغییرات هندسی در معابر به شیوه مهندسی، برپایی پل‌های ضروری عابر پیاده از جمله در بزرگراه‌های امام‌علی، یادگار امام، آزادگان، شهید خرازی، شهید زین‌الدین، شهید باقری و شهید آبشناسان از آن‌جمله است. احداث بوستان‌های نمونه و چشمگیر و ایجاد تسهیلات عمومی در آنها، فاصله ارزشی مناطق بالا و پایین شهر تهران را بسیار کاهش داده و حتی تعداد زیادی از مراجعان به اینگونه تاسیسات و اماکن تفریحی- ورزشی در جنوب تهران را شهروندان ساکن شمال شهر تشکیل می‌دهند. بوستان‌های ولایت، نهج‌البلاغه، آب و آتش، جوانمردان و پارک بانوان از آن‌جمله‌اند.

احداث و توسعه ایستگاه‌های مترو، هم از لحاظ فضا و هم از لحاظ زیبایی و تجهیزات از دستاوردهای خوب شهرداری تهران است که کاملا با نمونه‌های مشابه در دیگر کشورها رقابت می‌کند. با پذیرش برخی کاستی‌ها که کمتر متوجه شهرداری است و بیشتر از نقصان برخی اعتبارات سرچشمه می‌گیرد، وجود تجهیزات ضروری و به خصوص سرویس‌دهی منظم، از تردد قطارها گرفته تا تسهیلات داخل واگن‌ها و پرسنلی که این مجموعه را راهبری می‌کنند، نمایانگر آن است که شهرداری چه بار سنگینی از شبکه حمل و نقل عمومی شهر را برعهده دارد.

اکنون خطوط بی‌آرتی(اتوبوس‌های تندرو) به راحتی ارتباط مناطق شمال به جنوب و شرق به غرب تهران را برقرار کرده‌اند و باتوجه به تازگی این شبکه مورد نیاز شهر پرجمعیتی مثل تهران، باید پذیرفت که این مجموعه در یک روند تکاملی با آینده بهتر در حال پیشرفت است. بازسازی و بهسازی معابر و به ویژه پیاده‌روسازی در مسیر طولانی تجریش تا راه آهن که در آغاز کار درحالت خوشبینانه، پنداشته می‌شد که ممکن است چند سال به طور بینجامد، با طراحی مناسب و در فاصله کوتاهی به اجرا درآمد. تسهیلات فراهم‌شده در این معابر و بهبود معابر تنگ پیاده‌روها در بعضی از خیابان‌ها که میراث گذشته هستند، طوری است که حتی افراد نابینا هم به راحتی می‌توانند در این معابر تردد کنند. تعمیرات هندسی و ساخت خیابان و پیاده‌راه در قلب تهران - منطقه بازار (محدوده میدان15خرداد)- که درواقع احیای کاربری‌های خوب گذشته این منطقه حساس از شهر است، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

ساخت و احداث پل‌ها و تونل‌ها و پروژه‌های عظیمی مثل تونل‌های رسالت، توحید، امیرکبیر، نیایش و اتوبان دوطبقه صدر از دستاوردهای غرورآفرینی هستند که نمونه‌های آن در کشورهای خاورمیانه کمتر دیده می‌شود و به گفته یکی از اساتید که بسیاری از جاهای جهان را دیده، توانایی و سرعت شهرداری تهران در اجرای پروژه عظیم تونل نیایش موجب مباهات و غرور ملی است.

در کارنامه شهرداری تهران باید از احداث بناهای ارزشمند فرهنگی، فرهنگسراها، کلاس‌ها و ایجاد دوره‌های فنی و مذهبی برحسب نیاز محله‌ها و مرمت مساجد و بناهای ارزشمند فرهنگی و تاریخی نام برد و از اجرای آیین‌های سنتی و جشن‌های مذهبی و ملی یاد کرد که گاهی چندهزار نفر را جذب می‌کنند.

امیرسعید رهنما

کد خبر 203801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز