همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش و رییس سازمان بسیج مستضعفین در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی از توانایی‌ها و نیازمندی‌های این دو نیرو به نمایندگان مجلس گزارش دادند.

دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش به مناسبت روز نیروی دریایی با اعلام این خبر که رزمایش بزرگ ولایت 91 در دی ماه سال جاری در سواحل جنوب شرقی برگزار خواهد شد، از نمایندگان مجلس برای حضور در این رزمایش دعوت کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دریایی گفت: از 30 درصد مرزهای دریایی، 93 درصد صادرات کالاها و 70 درصد مرزهای زمینی فقط هفت درصد صادرات کالا انجام می‌شود. از 15 کشور همسایه 12 کشور مرزهای دریایی با جمهوری اسلامی ایران دارند و ایران یک کشور دریایی است.

وی افزود: اهمیت شمال اقیانوس هند برای جمهوری اسلامی ایران قابل توجه است چرا که یک سوم تجارت جهان در این منطقه انجام می‌شود و صادرات و واردات کشور به این منطقه بستگی دارد. برای حفظ منافع ملی، حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در این منطقه اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد:‌ نقش نیروی دریایی ارتش در این منطقه بسیار با اهمیت است. استقرار تا مدار 10 درجه شمالی که مسافتی بالغ بر دو میلیون و 100 هزار کیلومتر را پوشش می‌دهد انجام و گشت‌های فراوانی در این منطقه انجام می‌شود، همچنین شناورهای سطحی و زیرسطحی به این منطقه اعزام می‌شوند. علاوه بر آن بیش از هزار و 385 سفر دریایی و اسپورت بیش از 1400 نفتکش و کشتی تجاری سایر کشورها توسط این نیرو انجام شده است.

وی افزود:‌ آزادسازی کشتی جمهوری اسلامی ایران در 12 فروردین سال جاری در مدار هفت درجه مهم‌ترین کار نیروی دریایی در آب‌های جنوب کشور است.

‌سردار محمدرضا نقدی،رییس سازمان بسیج مستضعفین نیز در سخنانی به مناسبت هفته بسیج از تشکیل کمیته بسیج در کمیسیون امنیت ملی تشکر کرد.

وی افزود: امروز بسیج به یک درخت تنومند تیدیل شده است که از هر شاخه‌اش میوه‌های زیادی به امت اسلام و کشور هدیه داده است. ظرفیت عظیم بسیج را به کار بگیرید همان ظرفیتی که امام در ملت کشف کرد. متاسفانه برخلاف تدبیر ولایت، پس از جنگ گفته شد لباس‌های خاکی را در بیاورید و دنبال زندگی مادی بروید از این کار ضررهای زیادی کردیم یکی از آنها تبدیل جهاد سازندگی به اداره بود.

فرمانده بسیج افزود: امروز بسیج سازندگی می‌تواند جای آن نیرو را بگیرد و به موازات جهاد کشاورزی عمل کند. طرح بزرگی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی داریم اما با کسری زیادی در حوزه امکانات انسانی متخصص و منابع مالی روبرو هستیم.

نقدی گفت: هفت هزار واحد دامی و 770 خانه مسکونی دائمی ظرف 45 روز برای زلزله‌زادگان ساختیم و 1700 واحد مسکونی دیگر نیز تا آخر سال تحویل زلزله‌زدگان می‌شود. یازده هزار پایگاه بسیج را طی سه سال گذشته ساختیم که در طی 30 سال گذشته تعداد پایگاه‌های بسیج 10 هزار و 200 ابنیه بود.

وی افزود: 470 سالن ورزشی طی هفته گذشته افتتاح شد که این تعداد تا آخر سال به هزار سالن می‌رسد و هر سالن را با 50 میلیون تومان احداث کردیم.

رییس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان فرمانده نیروی دریایی و فرمانده بسیج با آرزوی توفیق این نیروها و همکاران‌شان گفت: امیدوارم نقش این عزیزان در همه عرصه‌ها پررنگ باقی بماند.

پس از آغاز جلسه علنی نیز لاریجانی گفت: قبل از شروع جلسه رسمی فرمانده نیروی دریایی و فرمانده بسیج به مناسبت روز نیروی دریایی و هفته بسیج به مجلس گزارش دادند به همین دلیل جلسه با تاخیر آغاز شد.

 

کد خبر 192029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز