همشهری‌آنلاین: کاتالوگ صادراتی چهار زبانه صنایع دستی همزمان با شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی خوش‌آبی ـ مسؤول پروژه‌ی کاتالوگ صادراتی صنایع دستی ـ با بیان این مطلب گفت: اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها بهترین فرصت برای معرفی هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور و فرهنگ چند هزار ساله‌ی ایران‌زمین است. از این رو، تهیه و انتشار کاتالوگ صادراتی در دستور کار اتحادیه‌ی صنایع دستی قرار گرفت.

او ادامه داد: برای تهیه‌ی این کاتالوگ از کارشناسان و متخصصان صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و مترجمان مطرح زبان‌های مختلف استفاده شد تا مهم‌ترین رشته‌های صادراتی صنایع دستی معرفی شوند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل اتحادیه‌ی سراسری صنایع دستی بیان کرد: این بروشور به زبان‌های انگلیسی، عربی، اسپانیایی و چینی ترجمه شده است.

خوشی‌آبی با اشاره به رشته‌های معرفی‌شده تأکید کرد: پاپیه ماشه، میناکاری، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، ترمه‌بافی، نگارگری، چاپ قلم‌کار، شیشه‌گری، تراش روی شیشه، معرق چوب، فیروزه‌کوبی، خاتم‌سازی و منبت‌کاری روی چوب از جمله رشته‌های معرفی‌شده هستند. همچنین آیینه‌دوزی، گلیم‌بافی، آشنایی با گلیم‌های ورنی، شیریکی پیچ و قشقایی، پته‌دوزی، سوزن‌دوزی بلوچ، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سوزن‌دوزی ممقان، قلاب‌دوزی رشت و زیورآلات سنتی از دیگر رشته‌هایی است که در این کاتالوگ مورد توجه قرار گرفته‌اند.

مسؤول پروژه‌ی کاتالوگ صادراتی صنایع دستی با اشاره به تیراژ این بروشور، افزود: کاتالوگ صادراتی صنایع دستی در 20هزار نسخه منتشر و همراه بسته‌های فرهنگی مهمانان اجلاس توزیع خواهد شد تا ضمن معرفی رشته‌های صادراتی صنایع دستی، نقش آثار درج‌شده در این کاتالوگ به‌عنوان یادگاری از فرهنگ و هنر ایرانی باقی بماند.

کد خبر 182271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز