همشهری آنلاین: معاون امور عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان طرح برخی کشورها برای برکناری یا تبعید اجباری بشار اسد را "شکست خورده" دانست.

حسین امیرعبداللهیان که به منظور تسلیم دعوتنامه‌ی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به امان سفر کرده بود، در کنفرانس خبری گفت که دعوتنامه ایران از ملک عبدالله دوم تسلیم شد.

وی با تاکید بر روابط دوجانبه و مستحکم میان دو کشور به دیدارش با فایز الطراونه، نخست وزیر اردن اشاره کرد و گفت که در این دیدار مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی شد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را برای همکاری با پادشاهی اردن، حمایت از آن به ویژه در بخش انرژی و تبادل نظر در خصوص بالا بردن سطح روابط دو جانبه اعلام کرد.

امیرعبداللهیان هم‌چنین با ابراز امیدواری از حضور پادشاهی اردن در اجلاس غیرمتعهدها که دهه‌ی اول شهریور در تهران برگزار می‌شود، بیان کرد که امان تحت رهبری ملک عبدالله مواضع متعادل و منطقی را در قبال بحران سوریه در پیش گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اردن (بترا)، وی ادامه داد:‌ ایران مواضع شفافی در خصوص مسایل جاری منطقه دارد و هرگز در تحولات جاری دخالتی نخواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تحولات منطقه در چارچوب خواسته‌های مردمی شکل گرفته است، گفت که جمهوری اسلامی ایران مواضع شفاف، روشن و مساوی در قبال آنچه که در بحرین، یمن و سوریه می‌گذرد، دارد.

وی افزود که ایران هرگونه دخالت خارجی در این کشورها را محکوم می‌کند و معتقد است که ارسال هر نوع سلاح چه از داخل این کشورها و چه از خارج از آن، امری خطرناک است.

امیرعبداللهیان در ادامه بر ضرورت توجه دولت‌های این کشورها بر خواسته‌های مردمی تاکید کرد و گفت که تنها راه خروج از بحران‌ها در پیش گرفتن راه‌حل‌های سیاسی و به دور از استفاده از گزینه‌های نظامی است.

وی با اشاره به اینکه سوریه متفاوت از لیبی است و در پیش گرفتن هر گونه راه حل غیر سیاسی موجب بروز فاجعه در منطقه خواهد شد، ادامه داد که باید برای انجام اصلاحاتی که بشار اسد، رییس جمهور سوریه و طرح کوفی عنان خواستار آن شدند، فرصت کافی داد.

این مقام ایرانی در خصوص اوضاع سوریه نیز بیان کرد که سوریه در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

وی در ادامه از سکوت شک‌برانگیز جامعه جهانی در خصوص تحولات جاری در سوریه، به گونه‌ای که برخی طرف‌های خارجی به دنبال بحرانی کردن اوضاع دراین کشور هستند، انتقاد کرد.

امیر عبداللهیان هم‌چنین اندیشه "برکناری اجباری" و یا "اجبار به تبعید" بشار اسد را یک "شوخی" خواند و نسبت به هرگونه حمله احتمالی به این کشور هشدار داد و آن را "احمقانه" و"فاجعه‌بار" توصیف کرد.

وی افزود که ایران از طرح‌های بشار اسد برای انجام اصلاحات حمایت می‌کند و انجام مذاکرات برای فشار به اسد به منظور اجبار وی به تبعید را "شکست خورده" خواند.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که دخالت نظامی در سوریه ممکن نخواهد بود و اگر چنین مساله‌ای اتفاق بیفتد این مساله امری بسیار احمقانه خواهد بود.

وی ادامه داد که سوریه می‌تواند به تنهایی و بدون کمک ایران از خود دفاع کند.

امیرعبداللهیان با بیان این مطلب که ایران می‌تواند بخشی از راه حل مشکل سوریه باشد، گفت که تهران پیشنهاداتی را به کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در خصوص سوریه ارائه کرده است.

وی افزود: ایران با تمام توان از مساله یافتن راه حلی برای بحران سوریه حمایت می‌کند و در راستای اجرای اصلاحات از سوی بشار اسد به وی کمک می‌کند.

کد خبر 176795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز