همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ترکیه که پیشتر تهدید کرده بود با سوریه به دلیل سرنگون کردن جنگنده ترکیه مقابله می‌کند، در یک همایش نظامی تأکید کرد که کشورش قصد حمله نظامی به سوریه را ندارد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه یورونیوز، رجب طیب اردوغان، در جریان سخنرانی خود در یک همایش نظامی تأکید کرد که ترکیه در حال حاضر قصد حمله نظامی به سوریه را ندارد.

وی ادامه داد که ترکیه در قبال دیگر کشورها از خود رفتار خصمانه‌ای نشان نخواهد داد اما اما در عین حال پاسخ ترکیه در صورت تکرار تحریکات، قاطع خواهد بود.

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های انجام شده در ترکیه که توسط مرکز مطالعات سیاست خارجی و اقتصادی این کشور منتشر شده است، بیش از نیمی از مردم ترکیه مخالف مداخله احتمالی نظامی آنکارا در سوریه هستند.

اردوغان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما در آینده هیچ فرصتی را برای درس دادن به دولت سوریه از دست نخواهیم داد. دولتی که تمام مشروعیت خود را با ایجاد وحشت و ترور در بین مردمش از دست داده و سعی دارد قدرت و بزرگی ترکیه را امتحان کند.

سوریه در تاریخ 22 ژوئن اعلام کرد که نیروهای هوایی این کشور یک جنگنده متجاوز "اف-4" ترکیه را بر اساس قوانین حاکم در چنین شرایطی در حریم هوایی خود ساقط کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه در کنفرانسی مطبوعای در تاریخ 25 ژوئن در دمشق اعلام کرد که جنگنده ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض کرد و دفاع هوایی سوریه نیز در عوض به روی این جنگنده آتش گشود و این هواپیما داخل آب های ارضی سوریه سقوط کرد.

با این حال، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود در تاریخ 26 ژوئن در پارلمان این کشور مدعی شد که آنکارا با اراده با این اقدام سوریه مقابله می کند و اقدامات لازم برای تعیین زمان، مکان و روش خود، اقدامات لازم را عملی می کند.

این اظهارات اردوغان درست در همان روزی اعلام شد که "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه با اشاره به اینکه سوریه در شرایط واقعی یک جنگ به سر می برد،‌ اینطور اعلام کرد: زمانیکه کشوری در حالت جنگ است، تمام سیاست ها و قابلیت های ما باید برای تضمین پیروزی به کار گرفته شود.

کد خبر 175510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز