گروه بین‌الملل: مقام‌های ترکیه روز گذشته در کنار خط و نشان کشیدن برای واکنشی متقابل علیه سوریه، به همراه متحدان خود در ناتو از بحث درباره وارد شدن به یک درگیری نظامی با این کشور دوری کردند.

همزمان با نشست ناتو برای مشورت درباره سرنگونی یک جنگنده F4 ترکیه توسط دفاع هوایی سوریه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که از این پس استراتژی نظامی آنکارا در قبال سوریه تغییر خواهد کرد و هر عنصر نظامی این کشور که به مرزهای ترکیه نزدیک شود، مورد هدف قرار خواهد گرفت. اردوغان که در نشست پارلمان این کشور سخنرانی می‌کرد به مقام‌های دمشق هشدار داد که از امتحان کردن این مسئله خودداری کنند و مانع نزدیک شدن نظامیان خود به مرزهای ترکیه شوند. نخست‌وزیر ترکیه در ادامه ادعاهای این کشور بار دیگر دولت سوریه را غیرمشروع خواند و بر کمک آنکارا به مخالفان مسلح این کشور تأکید کرد. اردوغان با اعلام اینکه کسی نباید آرامش و سعه صدر ترکیه را اشتباه برداشت کند، گفت:

از واکنش ما براساس عقل سلیم نباید به‌عنوان ضعف برداشت شود. بولنت آرینچ معاون نخست‌وزیر ترکیه هم به‌دنبال شلیک دفاع هوایی سوریه به یک هواپیمای دیگر ترکیه با اعلام اینکه این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند تأکید کرد که کشورش قصد جنگ با سوریه را ندارد. وی اعلام کرد که ارتش سوریه به سمت یکی از هواپیماهای ترکیه شلیک کرده که در عملیات جست‌وجوی سرنشینان جنگنده ساقط‌شده در روز جمعه شرکت داشته است.

مقام‌های ترکیه همچنین در نامه‌ای به شورای امنیت سرنگونی جنگنده این کشور را اقدامی خصمانه از سوی دولت سوریه علیه امنیت ملی این کشور خواندند. بی‌بی‌سی گزارش داده است که در نامه ترکیه هیچ درخواستی برای واکنش در این رابطه مطرح نشده است. این در حالی است که اعضای ناتو هم در بیانیه خود پس از نشست مشورتی در این رابطه بدون اشاره به احتمال واکنش متقابل، سرنگونی جنگنده ترکیه را اقدامی غیرقابل‌قبول خواندند. آندرس فو‌راسموسن، دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه ناتو تحولات در این رابطه را پیگیری می‌کند اعلام کرد که اعضای این سازمان به شدیدترین وجه این اقدام را محکوم کرده و اتحاد خود را با ترکیه اعلام می‌کنند.

وی اعلام کرد انتظار دارد که سوریه از تکرار نشدن چنین حادثه‌ای اطمینان حاصل کند. مقام‌های سوریه اعلام کرده‌اند که جنگنده ترکیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده است و به همین‌خاطر «مطابق مقرراتی که در چنین موقعیت‌هایی اعمال می‌شود»، با آن برخورد شده است. مقام‌های ترکیه هم با اذعان به ورود اشتباه این جنگنده به حریم هوایی سوریه می‌گویند این هواپیما ۱۵دقیقه پس از خارج شدن از حریم سوریه در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا هم در نشست خود در لوکزامبورگ با محکوم کردن اقدام سوریه تأکید کردند که اعضای اتحادیه از اقدام نظامی در واکنش به این موضوع حمایت نمی‌کنند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان هم که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا وارد بروکسل شده بود، تأکید کرد: به تلاش‌های خود برای حل بحران سیاسی در سوریه ادامه می‌دهیم و در حال حاضر تنش‌زدایی بهترین اقدام است. اوری روزنتال، وزیر امور خارجه هلند هم گفت: سقوط هواپیمای ترکیه مسئله بسیار مهمی است اما به‌دنبال مداخله در سوریه نیستیم.

گزارش درگیری شدید در حومه دمشق

خبرگزاری رویترز، روز گذشته از درگیری‌های شدید میان نیروهای نظامی سوریه و مخالفان مسلح این کشور در چند منطقه حومه دمشق خبر داد. درگیری‌ها در نزدیکی مقرهای گارد ریاست‌جمهوری در مناطق قدسیا و الهامه گزارش شده است که در ۹ کیلومتری پایتخت سوریه قرار دارند. روز گذشته همچنین منابع اردنی اعلام کردند که این کشور به‌زودی جنگنده سوریه را که خلبانش به وسیله آن به اردن گریخته بود، به مقامات سوری تحویل می‌دهد.

مسکو از طرطوس چشم‌پوشی نمی‌کند

ویکتور چرکوف، فرمانده کل نیروی دریایی روسیه تأکید کرد که کشورش اصلا قصد ندارد از پایگاه خود در بندر طرطوس سوریه صرف‌نظر کند. وی در گفت‌وگو با نووستی، با اعلام اینکه ماموریت این پایگاه کمک‌رسانی و حمایت از کشتی‌های روسیه است، بر ضرورت استمرار کار این پایگاه تأکید کرد.

کد خبر 175329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز