همشهری آنلاین: یالچین آکدوغان مشاور عالی سابق رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و نماینده حزب عدالت و توسعه در مقاله‌ای در روزنامه استار ترکیه نوشت: نخست وزیر ترکیه قصد تسویه حساب شخصی با عبدالله گل رییس جمهوری فعلی این کشور را دارد.

اردوغان در پی تسویه حساب با عبدالله گل است

به گزارش ایرنا ، وی در مقاله خود در روزنامه استار با طرح این سووال که در پشت پرده دعوت اردوغان از  نومان کورتولموش رهبر حزب  صدای مردم ترکیه برای حضور در حزب  عدالت و توسعه چه نهفته است؟ نوشت: اردوغان در روزهای آینده از حزب  اتحاد بزرگ' و نیز  سلیمان سویلو از سیاستمداران محافظه کار ترکیه نیز برای حضور در حزب  عدالت و توسعه دعوت خواهد کرد.

هدف اردوغان نامزد شدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور با حمایت گروه ها و احزاب محافظه کار و راست میانه است.

در این مقاله با اشاره به اینکه در پشت پرده انتخاب عبدالله گل به عنوان رییس جمهوری ترکیه در چهار سال پیش نیز رازهایی نهفته است ، آمده است : زمانی که  عبدالله گل به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام خود را مطرح کرد،  وجدی گونول وزیر دفاع سابق ترکیه ، مورد حمایت اردوغان برای تصدی این پست بود ولی رخدادهایی که در آن زمان اتفاق افتاد، نشان داد که دولت پشت پرده ترکیه از نامزدی  عبدالله گل حمایت می کرد.

روزنامه استار با عنوان اینکه در دوران ریاست جمهوری عبدالله گل، وی هم نظر ملی گرایان و هم محافظه کاران و حتی نظر حزب مخالف ' جمهوریخواه خلق را نیز جلب کرد ، می نویسد : اردوغان در قانون انتخابات ریاست جمهوری که در سالهای گذشته از تصویب مجلس ترکیه گذشته بود راه را برای انتخاب مجدد  عبدالله گل به عنوان رییس جمهوری این کشور مسدود کرد و پیش بینی می شد که اگر گل امکان نامزدی مجدد در انتخابات را داشته باشد با بیش از 50 درصد آرا بتواند مجددا به عنوان رییس جمهوری ترکیه انتخاب شود.

به نوشته روزنامه استار ، حزب جمهوریخواه خلق در مخالفت با طرح اردوغان ، با شکایت به دادگاه قانون اساسی و درخواست ابطال قانون انتخابات رییس جمهوری ترکیه قصد هموار کردن مجدد انتخاب  عبدالله گل را به رییس جمهوری ترکیه داشت و در یک عملیات پنهانی ظریف در دولت پشت پرده ترکیه ، دادگاه قانون اساسی دوران ریاست جمهوری ' عبدالله گل' را هفت سال تعیین و اعلام کرد که گل برای بار دوم می تواند خود را نامزد تصدی پست ریاست جمهوری ترکیه کند و با این حکم راه برای نامزدی اردوغان در انتخابات آتی ریاست جمهوری بسته شد.

این روزنامه نوشت: افراد نزدیک به نخست وزیر ترکیه که قانون یاد شده را تدوین کرده بودند از حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه ناخرسند شدند.

به نوشته استار، حزب حاکم  عدالت و توسعه در هشت سال آینده نیز بطور یقین در انتخابات ترکیه پیروز و قدرت را دراین کشور در دست خواهد داشت ولی پس از اردوغان هر فردی که رهبری حزب عدالت و توسعه را در دست بگیرد به اندازه وی نمی تواند تاثیرگذار باشد و اکنون برخی از افراد برروی بی تاثیرکردن جناح متمایل به ' عبدالله گل' در داخل حزب ' عدالت و توسعه' حساب باز کرده اند و گروهی در داخل این حزب خواهان برکناری و تسویه کامل گروه متمایل به ' عبدالله گل' در حزب حاکم ترکیه هستند.

به نوشته روزنامه استار ، سخنانی در باره انتخاب  عبدالله گل به دبیرکلی سازمان ملل متحد و یا دبیرکلی ناتو مطرح می شود که این مسایل در درازمدت خواهد بود و برای حصول آن باید حمایت دولتی از آن به عمل آید.

روزنامه استار با تاکید بر اینکه عبدالله گل در حال حاضر از حزب ' عدالت و توسعه' دور شده است، می نویسد: حزب حاکم ' عدالت و توسعه' تنها در زمینه مسایل سیاست خارجی با گل مشورت می کند و در دیگر زمینه ها حتی نیازی به پرسیدن دیدگاه های وی در حزب احساس نمی شود.

این روزنامه با اشاره به دعوت هفته گذشته اردوغان از کورتولموش برای پیوستن به حزب ' عدالت و توسعه' نوشت: دعوت از کورتولموش برای پیوستن به حزب حاکم به عنوان فردی که بالقوه ظرفیت نخست وزیری را دارد نیز بدون برنامه نبوده است و افرادی که از وی برای شرکت در حزب حاکم دعوت کرده اند بدون تردید از این نکته که عضویت کورتولموش در حزب عدالت و توسعه پیامدهایی خواهد داشت ، آگاه هستند.

روزنامه استار در این مقاله ، با اشاره به اینکه قدرتهای جهانی در پی ایجاد نظم جهانی هستند ، می نویسد : ترکیه جدید نیز منطبق با نظم نوین جهانی شکل خواهد گرفت و اداره کنندگان آتی ترکیه نیز منطبق با این نظم تعیین خواهند شد و شاید در این مرحله طرح های اردوغان بدان گونه که وی می خواهد پیش نرود و وی موفق به احراز پست رییس جمهوری ترکیه نشود.

این روزنامه در ادامه نوشت : عبدالله گل دو سال پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اش متوجه تسویه خود و گروه وابسته اش از حزب ' عدالت و توسعه' شده است و در این مرحله چند راه پیش روی دارد.

این روزنامه افزود: عبدالله گل یا می تواند صحنه سیاست را رها کرده و عهده دار پستی در ناتو و یا سازمان ملل شود و یا اینکه به عنوان فردی که به نفع نهادهای مدنی فعالیت کند، درآید و یا زمینه انشعاب در حزب ' عدالت و توسعه' را فراهم آورد و بر بخش انشعابی از حزب ' عدالت و توسعه' ریاست کند که بنا به پیش بینی های کارشناسان سیاسی در چنین صورتی بخش انشعابی از حزب ' عدالت و توسعه' می تواند قدرت را در ترکیه در دست بگیرد.

کد خبر 177986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز