گروه بیــن‌الــملل: سخنان شرکت‌کنندگان در نشست گروه تماس سوریه در ژنو بعد از پنج ساعت مذاکره پشت درهای بسته، نشان داد که تنها کوفی عنان از این نشست راضی بیرون آمده‌است.

این نشست عصر شنبه با حضور وزرای خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت، قطر، ترکیه، عراق و کویت به همراه بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، کوفی عنان و نبیل‌العربی دبیرکل اتحادیه عرب در ژنو برگزار شد. در پایان این نشست عنان در سخنانی از دستیابی اجلاس ژنو به توافقی درباره اصول کلی فرایند انتقالی در سوریه خبر داد اما دو کشور روسیه و آمریکا خوانش‌ها و برداشت‌های کاملا متعارضی از این اجلاس و بیانیه توافقی آن ارائه دادند. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، عنان گفت که طرف‌های شرکت‌کننده در اجلاس ژنو درباره اصول کلی فرایند انتقال قدرت در سوریه به توافق دست یافتند.

براساس این توافق دولت موقتی با حضور مقامات کنونی سوریه و مخالفان تشکیل می‌شود و این دولت موقت در دوران انتقالی زمینه برگزاری انتخابات آزاد را فراهم می‌کند. عنان تأکید کرد که شرکت‌کنندگان در اجلاس اقداماتی را که طرف‌های درگیر در سوریه باید برای حسن اجرای طرح شش ماده‌ای و دو قطعنامه شورای امنیت به انجام رسانند، مشخص و تعریف کردند. وی با اشاره به اینکه دولت وحدت ملی اختیارات اجرایی گسترده‌ای خواهد داشت، تأکید کرد که این دولت می‌تواند شماری از اعضای دولت کنونی و مخالفان و گروه‌های دیگر را در برگیرد. او ضمن فراخواندن طرف‌های درگیر به معرفی افرادی برای مذاکره به‌منظور کمک به وی در تشکیل دولت انتقالی ابراز امیدواری کرد که بحران سوریه طی یک سال آینده حل و فصل شود. به این ترتیب هیچ ضرب‌الاجل و برنامه زمانی برای تشکیل این دولت انتقالی مشخص نشده‌است.

مخالفت دولت و مخالفان سوریه

مخالفان سوریه که از یک روز قبل از اجلاس ژنو و باآگاهی از اینکه روسیه به خواست آمریکا برای کنار گذاشتن بشاراسد راضی نمی‌شود، با نتیجه این کنفرانس مخالفت کرده‌بودند، دیروز این مخالفت را تکرار کردند. نماینده دو گروه از مخالفان سوری به خبرگزاری کویت گفتند در هیچ دولت انتقالی که بشار اسد در آن حضور داشته‌باشد شرکت نمی‌کنند. در همین حال رسانه‌های رسمی سوریه نیز دیروز بیانیه نشست ژنو برای تشکیل دولت انتقالی را رد کردند.

برداشت‌های متفاوت

بعد از سخنان عنان ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در سخنانی بسیار کوتاه به نمایندگی از اعضای شورای امنیت، صحبت‌های عنان را تأیید کرد، اما به‌نظر می‌رسید این سخنان با دلخوری همراه بود. بر عکس هیگ، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه مصاحبه‌ای مطبوعاتی طولانی با خبرنگاران داشت و گفت که خواست مسکو درباره عدم‌تصمیم‌گیری درباره ماندن یا رفتن بشار اسد لحاظ شده‌است.

او گفت که این تصمیم را مردم سوریه باید بگیرند نه جامعه جهانی. اما درحالی‌که وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که در بیانیه پایانی این اجلاس به‌صورت ضمنی هم به خروج بشار اسد از ریاست‌جمهوری سوریه اشاره نشده است، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی تصریح کرد که این اجلاس مقدمه گذر به مرحله بعد از اسد است. او گفت که اسد رفتنی است.

هیلاری کلینتون با اشاره به توافق ژنو، این توافق را زمینه ساز دولت پس از اسد دانست و افزود: طرح مورد توافق ، نقشه راهی را به سوری‌ها برای خروج از گستره خشونت ارائه می‌دهد. در همین حال، لوران فابیون وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که انتخاب اعضای دولت انتقالی سوریه که درباره تشکیل آن در ژنو توافق حاصل شد، با توافق هر دو طرف صورت خواهد گرفت.

اتحادیه عرب، میزبان مخالفان سوریه

اتحادیه عرب امروز و فردا در قاهره میزبان کنفرانس جامع مخالفان سوریه است که برای شرکت در آن حدود 200فرد از مخالفان به‌منظور دستیابی به دیدگاهی مشترک برای مرحله آتی فراخوانده شده‌اند.

کد خبر 175883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز