همشهری آنلاین: "سرگی لاوروف" (Sergey Lavrov) وزیر امور خارجه روسیه روز دو شنبه در کنفرانس خبری در مسکو اعلام کرد نشست بعدی "گروه اقدام" در خصوص مسائل سوریه باید با حضور همه شرکای با نفوذ خارجی از جمله ایران و عربستان سعودی برگزار شود.

اولین کنفرانس "گروه اقدام" پیرامون مسائل سوریه روز 30 ماه ژوئن با حضور "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه)، اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، کویت، قطر و "کاترین اشتون" نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در ژنو برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی ، وزیر امور خارجه روسیه با یادآوری این که ایران، عربستان سعودی و سازمان همکاری اسلامی از همین آغاز در زمره کشورها و سازمان هایی بودند که میبایست از آنها برای شرکت در کنفرانس ژنو دعوت شود، گفت: "ما بر این عقیده هستیم که عربستان سعودی و ایران به دلائل مفهومی بر اوضاع سوریه تاثیر دارند و سازمان همکاری اسلامی نیز یکی از ساختارهایی است که سوریه و کشورهای همسایه آن را متحد می کند. با وجود این، همتایان آمریکایی ما و بعضی از شرکای غربی قاطعانه مخالف شرکت ایران بوده و تصمیم گرفتند به عنوان اقدام تعدیلی از عربستان سعودی نیز دعوت نکنند".

به گفته لاوروف، چنین برخوردی غیر سازنده است و مانع پیشرفت می شود.

یادآور می شود بیش از یک سال است که اعتراضات ضد دولتی در سوریه ادامه دارد و این اعتراضات در ماه های اخیر به بروز درگیری های مسلحانه خشونت باری میان اپوزیسیون و نیروهای دولتی منجر شده است. تقریبا هر روز اخباری در مورد کشته شدن افراد غیر نظامی و همچنین نظامیان دریافت می شود. طبق اطلاعات سازمان ملل متحد شمار کشته شدگان در سوریه از 12000 نفر تجاوز کرده و تعداد آوارگان نیز به 230 هزار نفر رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا به حال نتوانسته روش حل و فصل درگیری را پیدا کند و همچنین طرح کوفی عنان موثر واقع نشده است.

کد خبر 177778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز