همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور و کاترین اشتون مسوول دیپلماسی و امنیت اتحادیه اروپا، تماس‌های مستمر و منظمی درباره پیشبرد مذاکرات تهران و 1+5 دارند و ما از این امر استقبال می‌کنیم.

استقبال روسیه از تماس های مستمر جلیلی و اشتون

الکساندر لوکاشویچ لوکاشویچ روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تماس‌ها و گفت و گوهای مستقیم جلیلی و اشتون چارچوب خوبی برای پویایی بخشیدن به روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 می‌باشد و مسکو بر این باور است که در مقطع کنونی این وضعیت رضایت بخش می‌باشد.

وی با رد شایعات برخی رسانه های خبری مبنی بر مذاکرات پنهانی آمریکا با ایران درباره برنامه هسته ای کشورمان اظهار داشت: چنین چیزی نه وجود دارد و نه نیازی به آن برای پیشبرد مذاکرات درباره حل و فصل مسایل مربوط به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: مذاکرات یکجانبه آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران به درد هیچ کس نمی‌خورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به مقاله اخیر نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و 1+5 برای برداشتن تحریم های ضدایرانی در قبال توقف غنی سازی اورانیوم از سوی تهران تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متوقف خواهد شد، گفت: ما این گونه نوشته رها را تفسیر نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه روسیه مخالف هر گونه وقفه طولانی مدت در مذاکرات ایران و 1+5 می باشد، افزود: تلاش‌ها و رویکردهای مسکو به عنوان یکی از اعضای 1+5 نیز در این راستا متمرکز است و برای اجتناب از مکث در گفت و گوهای طرفین تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: بر این باوریم که باید از نتایج به دست آمده در دورهای قبلی مذاکرات ایران و گروه 1+5 به نحو بهتر و مطلوب تری استفاده شود.

لوکاشویچ با بیان اینکه موضع روسیه در قبال مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 تغییری نکرده است، اظهار داشت: معتقدیم که در مذاکرات قبلی ایران و 1+5 آهنگ خوبی در زمینه پیشبرد گفت و گو ها و تماس ها بین طرفین ایجاد شده است و این روند باید ادامه یابد.

وی همچنین بر لزوم ادامه گفت و گو میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد و گفت: ما نیز برای تحقق این مهم تلاش می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در عین حال اظهار داشت که با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوع حل و فصل برنامه هسته ای ایران و مذاکرات در این خصوص تا حدودی از این وضعیت متاثر شده است.

تهران با تاکید بر چندین گزارش رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید نبود انحراف در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، همکاری کامل براساس مقررات بین المللی با این نهاد و ادامه گفت وگوها را در اولویت قرار داده است.

تهران اعلام کرده که مطابق قوانین بین المللی، مقررات و وظایف آژانس، ایران حق غنی سازی اورانیوم برای تولید انرژی و ساخت رادیو دارو را دارد و فشارهای وارد شده توسط آمریکا و چند کشور غربی همراه لابی رژیم صهیونیستی بر آژانس، نمی تواند سبب توقف استفاده از حقوق تصریح شده جهانی شود که همه کشورها حق بهره برداری از آن را دارند.

کد خبر 189068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز