همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای تاکید کرد حق بی قید و شرط ایران در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای باید اساس هرگونه مذاکره باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اینترفکس» هشدار داد هرگونه استفاده از زور علیه ایران عواقب وخیمی برای امنیت بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

وی گفت: تهدید به استفاده از زور علیه ایران باعث به حاشیه رفتن روند مذاکرات می‌شود که این موضوع نگران کننده‌ای است.

لاوروف افزود: تمام شریکانمان را به مراقبت دعوت می‌کنیم. تهدید به استفاده از زور باعث عدم رسیدن به توافقات مورد رضایت همگان می‌شود. استفاده از زور عواقب وخیمی برای امنیت منطقه و جهان خواهد داشت به خصوص که خاورمیانه هم اکنون در تنش‌های فزاینده‌ای به سر می‌برد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود به نشست گروه 1+5 و ایران اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوها در چارچوب شش کشور به سختی پیش می‌رود اما بدون تردید این گفت‌وگوها دارای آینده است.

وی افزود: طی سالی که گذشت توانستیم به برخی از نکات قابل لمس برسیم. ضرورت دارد که در این زمینه گام‌هایی برداشته شود و به تلاش‌هایی سخت برای تحقق نتایج مثبت نیاز داریم.

سرگئی لاوروف تاکید کرد: هیچ گونه دلیلی وجود ندارد که رهبران ایران تصمیم به توسعه برنامه نظامی هسته‌ای گرفته‌ باشند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به شکل منظم بر التزام ایران به ضمانت‌‌هایی که داده و همچنین عدم بازفرآوری مواد غنی شده تاکید کرده است. با این وجود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تحت چارچوب مذکور، قادر نیست اطمینان حاصل کند که هیچ گونه فعالیت هسته‌ای یا مواد پرتوزای اعلام نشده در ایران وجود ندارد.

لاوروف همچنین از ایجاد پیشرفت در نشست اخیر نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران که روز 13 دسامبر در تهران برگزار شد، ابراز رضایت کرد و گفت این نشست با هدف متوقف شدن اشتباهات درباره وجود بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران در گذشته است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در نشست آتی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ژانویه برگزار خواهد شد، دو طرف به توافق نهایی دست یابند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: حق بی قید و شرط ایران در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله حق غنی سازی اورانیوم باید اساس هرگونه مذاکرات باشد.

البته لاوروف خواستار توضیح تمامی مسائل باقی مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تحت مراقبت کامل بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

وی همچنین گفت جامعه بین‌المللی باید به صورت مناسب به گام‌هایی که توسط ایران برداشته می‌شود واکنش نشان دهد که این واکنش‌ها می‌تواند با کاهش تدریجی تحریم‌ها و لغو آنها چه به صورت یکجانبه و چه از سوی شورای امنیت، همراه باشد

کد خبر 195870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز