چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی: سرگئی ریابکوف که کمتر از یک هفته پیش پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را مطرح کرده بود دیروز سفری ناگهانی به تهران انجام داد و با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد.

این سفر در شرایطی صورت گرفته است که دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی گروه 1+5 برای ازسرگیری مذاکرات در پایان‌ماه نوامبر خبر داده است؛ اگرچه نشانه‌های قوی از این آمادگی دیده نشده است و احتمال تعویق مذاکرات از سوی غرب به مثابه مذاکرات قبلی وجود دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه دیروز در بدو ورودش ابتدا با علی باقری معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد؛ دیداری که خبری از محتوای گفت‌وگوهای ردوبدل شده در آن بین دو مقام منتشر نشد. این مقام روسی چندی پیش در یک گفت‌وگو قدم در مسیری گذاشته بود که رسانه‌های آمریکا ازجمله نیویورک تایمز بر طبل آن می‌کوبند. او از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا برای حل مسئله هسته‌ای ایران سخن به میان آورده بود؛ مسئله‌ای که رسانه‌های آمریکا این روزها کم روی آن مانور نمی‌دهند و از بسته‌ای صحبت می‌کنند که اوباما برای گفت‌وگو با ایران تدارک دیده است.

نیویورک تایمز روز دوشنبه در مقاله‌ای به قلم راجر کوهن تحلیلگر ارشد امور ایران و از چهره‌های نزدیک به دولت آمریکا در مقاله‌ای که روزنامه نیویورک تایمز آن را منتشر کرده، تأکید کرده بود که دولت آمریکا باید بدون توجه به سروصداهای کنگره و اسرائیلی‌ها وارد معامله با ایران شود.

بعد از این ادعاها معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با فایننشال تایمز دیگر روزنامه آمریکایی ادعا کرد که تماس‌های غیررسمی (میان آمریکا و ایران) در جریان است و گفت‌وگوهای مستقیم بین این دو کشور باید صورت بگیرد.او دیروز آمده بود تا نظرات ایران را درباره دور جدید مذاکرات بگیرد و در نشست مقدماتی که قرار است اعضای گروه 1+5 پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌ای در بروکسل برگزار کنند، به همتایان و همکارانش منتقل کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا اگرچه دیروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه تأکید کرده بود که عقیده دارد مذاکرات با ایران به هر قیمتی ادامه پیدا کند اما مقامات کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین هم گویا به این نتیجه رسیده‌اند که تا قبل از تعیین وزیر خارجه جدید آمریکا، از سرگیری مذاکرات کمتر محتمل به‌نظر می‌رسد. هیلاری کلینتون معاون وزیر خارجه فعلی آمریکا برای ادامه همکاری با دولت جدید باراک اوباما تمایلی نشان نداده است. سوزان رایس و سناتور جان‌کری دو جایگزین احتمالی او هستند.

به میان آمدن نام کری مزید بر علت شده است تا موضوع مذاکره آمریکا با ایران داغ‌تر شود. رویکرد او نسبت به تهران و ایران را می‌توان در جمله‌ای که چندی پیش در جریان سفرش به غرب آسیا به زبان آورد فهمید. کری در آن سفر گفته بود که نمی‌شود ترتیبات لازم را در کوتاه‌مدت برای این کار فراهم آورد اما دوست دارم به تهران بروم.

کد خبر 191344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز