همشهری‌آنلاین: مدیر کل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی روز یکشنبه - اول خرداد- برای اولین بار به ایران سفر و با جمعی از مقامات کشور دیدار کرد.

آمانو

 به گزارش همشهری آنلاین؛ هفته گذشته بود که رسانه‌ها خبری را مبنی بر اعلام رسمی  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را رسانه‎ای کردند. براساس گفته «علی اصغر سلطانیه» قرار شد که به دلیل درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمانو در سفری یک روز با مقامات ایرانی دیدار کند.

سرانجام در آستانه دور دوم مذاکرات گروه 1+5،  آمانو با همراهی «هرمان ناکارتس»رئیس بازرسان و« رافائل گروسی» معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اولین بار به ایران آمد.

مدیر کل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی دیروز- دوشنبه- با «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت، «علی‌اکبر صالحی» وزیر امورخارجه و «فریدون عباسی»رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

در جدول زیر می‎توانید، مهم‎ترین محورهای مطرح شده در این سفر یک روز را بخوانید:

نام

سمت

 چه گفتند؟

یوکیا آمانو

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

  • در این دیدار درباره طیف‌های متنوعی از موضوعات از جمله خلع سلاح هسته‌یی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی، تقویت آژانس و روند آینده اقدامات‌مان گفت‌وگو کردیم.
  • ما موضوع رویکرد ساختارمند را بررسی کردیم. کارهایی باقی مانده است اما این‌ها مانع پیشرفت گفت‌وگوها نخواهد بود.
  • ما مذاکرات گسترده و فشرده‌یی را در جو خوبی برگزار کردیم. قطعاً پیشرفت گفت‌وگوها اثر مثبتی بر مذاکرات1+5 و ایران خواهد گذاشت. البته این‌ها دو موضوع متفاوت از هم هستند اما می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند.
  • من متعهد به حل و فصل موضوع از طریق گفت‌وگو هستم.
  • در پاسخ به پرسشی درباره این که چگونه اطلاعات مربوط به مسأله هسته‌یی ایران که منجر به ترور برخی دانشمندان هسته‌یی ایران شد، به دست برخی آژانس‌های اطلاعاتی افتاد؟ گفت: آژانس وظیفه مشخصی برای حفاظت از اطلاعات دارد و من هر چه در توانم است برای حفاظت از اطلاعات محرمانه انجام می‌دهم.
  • درباره قضیه ترورهایی که شما مطرح کردید، احساس من، هم‌دردی با اشخاص و انسان‌هاست؛ آژانس اصلاً درگیر در این ترورها نیست. من مخالف خشونت هستم.
  • در پاسخ به این پرسش که آژانس چرا دنبال مدالیته‌ای نیست که به صورت یک‌باره به حل مسأله هسته‌یی ایران بپردازد و هر بار موضوعی خاص مطرح نشود؟ گفت: من وارد جزییات نمی‌شوم اما آژانس دیدگاه‌هایی دارد و ایران هم دیدگاه‌هایی خاص خود.

علی اکبر صالحی

وزیر امورخارجه

  • صالحی در این دیدار با ابراز خرسندی از باز شدن مسیر جدید و سازنده در روند همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس اعتماد متقابل و درک مشترک، بر ضرورت توجه به همه ابعاد ان پی تی از جمله خلع سلاح و نه تنها موضوع منع گسترش تاکید کرد.
  • وزیر امورخارجه کشورمان ضرورت نگاه و رویکرد متوازن آژانس در تعامل با همه اعضاء‌ و دفاع از حقوق کشورها در بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای را موجب تقویت اعتبار و جایگاه این نهاد بین المللی دانست.

سعید جلیلی

دبیرشورای عالی امنیت

  • جمهوری اسلامی ایران از مدعیان جدی برای تحقق شعار خلع سلاح در سطح جهانی، مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌یی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی برای اعضایNPT است.
  • جمهوری اسلامی ایران از مدعیان جدی برای تحقق شعار خلع سلاح در سطح جهانی، مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌یی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی برای اعضایNPT است. سعید جلیلی.
  • ظرفیت‌هایی که جمهوری اسلامی در این سه زمینه دارد بستر خوبی را برای همکاری بین جمهوری اسلامی و آژانس فراهم می‌کند تا بتوانیم همکاری خوبی برای تقویت آژانس داشته باشیم تا آژانس بتواند وظایف خود را در عرصه‌های مختلف به ویژه در سه محور دفاع از حقوق اعضا برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی، تحقق خلع سلاح و مقابله با اشاعه سلاح هسته‌یی انجام دهد.
  • امروز گفت‌وگوهای خوبی با آمانو در این زمینه داشتیم و ان‌شاء‌الله همکاری خوبی را در آینده در این سه محور داشته باشیم.
کد خبر 171548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز